«Frøy Stadt» er overlevert til Frøygruppen Foto: Sletta Verft

Sletta Verft leverer nytt fartøy til Frøygruppen

«Frøy Stadt» ble i november 2019 overlevert fra Sletta Verft til Frøy Akvaressurs AS. Katamaranen er verftets byggenummer 176, av typen CoastCat 20, som Tomra Engineering har tegning og design på.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Frøygruppen er inne i en storstilt flåtefornyingsprosess. Både verdens største brønnbåt, spesialisert notskiftefartøy, flere dieselelektriske servicefartøy, nye dykkerfartøy og katamaraner for service og notvask står på nybyggprogrammet. Norske såvel som utenlandske verft er involverte.

Kraftig batteripakke

«Frøy Stadt» er Frøygruppens nye servicekatamaran, utrustet med siste nytt innen teknologi for avanserte serviceoperasjoner, spesielt rettet mot havbruksnæringen. For å tilfredsstille fremtidige miljøkrav har båten et dieselelektrisk fremdriftssystem i kombinasjon med en betydelig batteripakke. Batteripakken har en kapasitet på 170 kWh, noe som er det kraftigste installert på større servicebåter til nå.

Frøygruppen trekker også frem fartøyets miljømessige fordeler som batteri, varmegjenvinning, effektivisering av vinsjer og effektregulering av HPU.  

- Vi ser fram til at landsiden med havneanlegg og foringsflåter legger opp til en fremtid med muligheter for lading av batteribåter. Dette vil gi økt trivsel for mannskap, spart vedlikehold og en grønn profil som løfter næringen fremover. Vi ønsker en fremtid der vi får tilstrekkelig med lademuligheter langs kysten. Behovet på «Frøy Stadt» er på 150 kW i ladeeffekt, men behovet vil nok øke på fremtidige fartøy. Vi ser allerede på muligheter for større batteripakker, men da må landsiden være klar til å ta imot oss, uttaler rederiet.

Maskineri

Nogva Motorfabrikk har levert hovedmaskineriet. Det består av to Nogva Scania DI16 90M hovedmotorer på 511 kW hver, girsystem av type HC-258, propellanlegg av type N4.310-1300 HS og en Stamford-generator. Styremaskin er levert fra PMH.

Dekk

To dekkskraner fra HS Marine, en av type AKC 185/21,5 HE4 og en av type AKC 100/21 HE4, er levert av Dimo. MB Hydraulikk har levert en stor utstyrspakke på dekk, bestående av blant annet ankervinsj av type 1-AV-20,5K2, capstaner av type CA-3,0-320 og CA-5,0-320, låseplateholder, tuggervinsjer, varpevinsjer, styrepinne og haikjeft.

Innredning

Byggematerialer i innredningen er levert av R&M Ship Interior, som også har levert innvendige dører. Skap, hyller, skuffeseksjoner, køyer og kabinett er levert fra Troldmyr Møbelfabrikk.

Elektronikk

Elmarin har foretatt den elektriske installasjonen og levert elektronisk utstyr. Blue Ctrl har levert automasjonssystem (IAS) og kraftstyringssystem (PMS).