Marianne E. Johnsen, styreleder i Norges sjømatråd, fiskeriminister Per Sandberg og Administrerende direktør i Sjømatrådet Renate Larsen ved det nye opprinnelsesmerket for norsk sjømat.

Slik skal sjømaten profileres

Brusselmessen: Fiskeriminister Per Sandberg og leder av sjømatrådet Renate Larsen avduket den nye felles Norge-logoen for norsk sjømat. – En fremtidsrettet logo, sier Renate Larsen til Kyst.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sjømatrådet lanserte det nye opphavsmerket på åpningsdagen av sjømatmessen i Brussel.  Det nye merket garanterer norsk opphav og skal bidra til å forsterke norsk sjømats posisjon globalt.

Fiskeriminister Per Sandberg og direktør i Sjømatrådet Renate Larsen, fjerner forhenget og viser frem det nye merket for norsk sjømat.

- Vi trengte et nytt merke og hadde registrert i flere år et ønske fra aktørene om et merke som var mer tydelig på opphav, og ikke konkurerte med selskapenes egen logo. Med det nye opphavsmerket tydeliggjør vi Norge som avsender, sier Larsen til Kyst.no.

Merket er utviklet i samarbeid med Uniform, og det har blitt lagt ned et omfattende arbeid i designet.

- Det har vært en lang prosess, men vi føler vi har fått til et merke som tar oss inn fremtiden

Sjømatrådet ønsker at det nye opphavsmerket skal bidra til å øke synligheten og gjenkjennelsen globalt, på tvers av markeder, produkter og arter. Det nye merket skiller seg fra de fleste opphavsmerker, noe som altså er et bevist valg.

- Norsk sjømat skal fremstå som naturen vår og menneskene som jobber i næringen. Unik, rakrygget og stolt av representere sjømat fra Norge, beskriver Sjømatrådet den som.

Til selve avdukingen av merket fikk Larsen hjelp av Fiskeriminister Per Sandberg.

- Dette merket skal bli norsk sjømats nye symbol ute i verden. Når en japaner eller brasilianer finner norsk sjømat i butikkhyllene skal de fleste produktene være merket med dette. Det er en garanti på at råvaren kommer fra Norge. Jeg gleder meg til å se det nye merket neste gang jeg besøker en dagligvarebutikk ute i verden, sa fiskeriminister Per Sandberg etter lanseringen i Brüssel.

Designbyrået Uniform som har utviklet merket, påpeker at det skal skape assosiasjoner til speiling av fjell i havet, fjell, hav og horisonten som binder dem sammen.

- Vi ønsker å gjenspeile det unike med Norge; det kalde klare havet, våre naturgitte premisser, vår respekt for naturen, vår kystkultur og vårt opphav. Vårt mål er at det nye opphavsmerket tydelig kommuniserer denne stoltheten, sier kreativ leder Tone Bergan i Uniform.

(Video fra Norges Sjømatråd)

https://vimeo.com/214484652