Ungdomspolitikere på studietur

Slik vil de redde havbruksutdanningen

De politiske partiene har fått hard medfart for manglende satsing på havbruks- og fiskerutdannelsen i Norge den siste tiden. Tettere samarbeid med næringen og bedre markedsføring er løsningen, mener politikerne.

Publisert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Øyvind Sjøthun Røen

Dessverre er det ikke alle skolene som har fått tommel opp. Flere linjer har blitt nedlagt grunnet lave søkertall. Foto: FiskOK

I lys av det nært forestående stortingsvalget har flere aktører rettet kritikk mot politikerne grunnet manglende satsing på utdanning av nye arbeidere innen havbruksnæringen.

- Hvem skal ta vare på og utvikle kompetansen og potensialet? Vi krever at skolene blir oppgradert slik at vi alle har en tidsmessig båt, utstyr og lokaler til fangstbehandling slik at vi kan tilby en troverdig utdanning til ungdommen og til det som være framtidsnæring nummer én, sa en krass Odd Lennart Blindheim, som er daglig leder i Fiskerifaglig opplæringskontor i Møre og Romsdal til Kyst.no tidligere i sommer.

Forrige uke gikk Håkon Volden i Grieg Seafood til kamp mot manglende satsing på havbrukslinjen i Alta.

- Det er en sterk vekst i havbruksnæringen, men for å få til den veksten trenger vi kompetent ungdom, sa Volden til Altaposten.

Les også: Hardt ut mot satsingen på havbruksutdanning

- Må friste ungdommen

Terje Lien Aasland mener man må gjøre mer for å nå ut til de unge. Foto: Ap

Politikerne er enige med at kunnskap og utdanning av ungdom til havbruk- og fiskerinæringen er viktig, og de har ikke tenkt å glemme dette.

- Fylkene må legge til rette for gode utdanningstilbud, og det er viktig å markedsføre, finansiere og samarbeide om videregående opplæringslinjer som er næringsrelevante for fylket. Noen steder fungerer dette veldig bra, f. eks. i Sør-Trøndelag der fylkeskommunen har godt samarbeid med næringen og møtt næringens behov, og investert i både ny båt og flotte linjer på fiskeri og havbruksfag. Det er imidlertid ikke til å legge skjul på at det er utfordringer det må tas tak i, og det er viktig at fylkespolitikerne må være seg sitt ansvar veldig bevist, sier næringspolitisk talsmann for Arbeiderpartiet, Terje Lien Aasland til Norsk Fiskeoppdrett / Kyst.no.

" Det er i dag vi må lære opp de kloke hodene vi trenger for å lykkes med å nå 500 milliardersprognosen, og for at vi skal bli verdens fremste sjømatnasjon.

- Antallet marine fag, linjer og utdanningsretninger og marin spesialisering innenfor generelle utdanninger vil i stor grad være bestemt av antall søkere. Sjømatnæringens attraktivitet for unge mennesker er derfor en viktig faktor for å øke antallet marine utdanningslinjer, særlig i universitets- og høyskolesektoren.  Næringen må ta et ansvar for dette – det er viktig å markedsføre sjømatbedriften /næringa for å friste ungdom til å satse på en fremtid innen sjømatnæringen. Det er i dag vi må lære opp de kloke hodene vi trenger for å lykkes med å nå 500 milliardersprognosen, og for at vi skal bli verdens fremste sjømatnasjon.

- Gi kommunene ansvaret for opplæringen

Frank Bakke-Jensen vil overlate ansvaret for opplæringen til kommunene. Foto: Høyre

Høyres kandidat til posisjonen som kyst- og fiskeriminister, Frank Bakke-Jensen mener man må ha et tettere samarbeid mellom næringen og utdanningsinstitusjonene.

- Yrkesfag generelt opplever en nedgang på en del linjer. Vi mener at det eneste måten å gjøre noe med dette er ved å ha et tetter samarbeid mellom næringen og utdanningsinstitusjonene, sier Bakke-Jensen til Norsk Fiskeoppdrett / Kyst.no.

- Det er en av grunnen til at vi foreslår at kommunene skal overta ansvaret for den videregående opplæringen. Vi tror kommunene kan jobbe tettere sammen med næringen. De stedene hvor det for eksempel er havbruk som dominerer, vil et tettere samarbeid mellom kommune og havbruksnæringen hjelpe på denne situasjonen slik at næringen større muligheter for å gjøre seg bemerket.

Lien Aasland er enig med at havbruksbedriftene må komme mer på banen fremover.

- Analysene som vi har gjort gjennom FKD vil blant annet danne grunnlag for videre arbeid med kompetanse i regjeringens handlingsplan for marin forskning og kompetanse.  Men det er bedriftene som må markedsføre de mulighetene som faktisk finnes i næringen.     

Finnmarken Bakke-Jensen mener at Håkon Volden sitt eksempel viser hvorfor det er nødvendig å gi kommunene ansvaret for utdanningsinstitusjonene.

- Eksempelet som Håkon Volden nevner viser poenget vårt. Dersom kommunene hadde hatt ansvaret for den videregående opplæringen, ville de kunne ha samarbeidet med havbruksnæringen og lettere opprettet en linje i Alta eller i de andre aktuelle kommunene.

Les også: – Legg utdanningen dit de unge vil være

Les også: Null søkere til havbruksstudiet i Nordland