Gå til innhold
Annonse
Snorklipping som markerer byggestart for den første Havfarme. Fra venstre: Ove Morten Høyem (Nordlaks), Yan Yongjun (CIMC Raffles), Yu Mingliang (Yantai Maritime Safety Administration), Johann Melsted (DNV GL), Roger Mosand (Nordlaks), Tang Shengtao (CIMC Raffles), Jiang Chunguo (Yantai pilot station), Guo Fuyuan (CIMC Blue) og Wang Peng (CIMC Raffles). Foto: Nordlaks.
Snorklipping som markerer byggestart for den første Havfarme. Fra venstre: Ove Morten Høyem (Nordlaks), Yan Yongjun (CIMC Raffles), Yu Mingliang (Yantai Maritime Safety Administration), Johann Melsted (DNV GL), Roger Mosand (Nordlaks), Tang Shengtao (CIMC Raffles), Jiang Chunguo (Yantai pilot station), Guo Fuyuan (CIMC Blue) og Wang Peng (CIMC Raffles). Foto: Nordlaks.

De første stålplatene til Havfarmen ble i dag kuttet ved verftet CIMC Raffles i Kina. – Nå er vi i gang, sier viseadministrerende direktør Roger Mosand i Nordlaks.

Annonse

Smilene skinte i dag morges om kapp med sveiseflammene på verftet CIMC Raffles i Yantai, melder Nordlaks i en pressemelding.

Tradisjonen tro var det invitert til høytidelig seremoni for å markere byggestart for Havfarmen. Roger Mosand og Ove Høyem fra Nordlaks fikk sammen med flere representanter fra blant annet verftet CIMC Raffles klippe snoren som markerte starten på byggingen av Havfarmen.

Vice Precident Tang Shengtao i CIMC Raffles viser Johann Melsted (DNV GL) og Roger Mosand (Nordlaks) inn til stålkutteseremonien. Klikk for større bilde. Foto: Nordlaks.
Vice Precident Tang Shengtao i CIMC Raffles viser Johann Melsted (DNV GL) og Roger Mosand (Nordlaks) inn til stålkutteseremonien. Klikk for større bilde. Foto: Nordlaks.

– I 2015 var dette bare en idé i form av noen håndtegnede skisser på Inge Berg sitt skrivebord. Det er litt uvirkelig at vi i dag står her og ser på at denne ideen begynner å ta fysisk form, viseadministrerende direktør Roger Mosand i Nordlaks.

- Svært mange har stått på dag og natt, og vi vil takke alle ved verftet, leverandørene og hele Team Nordlaks som har bidratt til at denne drømmen nå blir virkelighet, legger han til. 

Havfarmen bygges i tre deler, eller «megablocks», som de omtales på fagspråket. Den midtre og bakerste delen bygges ferdig ved verftet i Yantai, mens søsterverftet i Haiyang tar seg av baugpartiet. De tre separate delene flyttes til den store tørrdokken i Yantai i løpet av sommeren 2019, hvor de så settes sammen.

– Byggingen er en komplisert prosess, men verftet her har både den kompetansen og erfaringen som trengs for å gjennomføre dette prosjektet etter plan. Våren 2020 skal Havfarmen seile inn Hadselfjorden, og den samme sommeren skal laksen som i disse dager klekkes på settefiskanlegget på Innhavet svømme rundt i Havfarmen, sier Mosand.

Jobber på spreng

Nordlaks jobber på spreng med å legge til rette for den nye prosessen som Havfarm-fisken skal gjennom. Settefiskanlegget på Innhavet skal stå for større smolt, mens den nye batteri/LNG-hybride brønnbåten som også er under bygging skal utrustes med det nyeste utstyret for bærekraftig håndtering av lakselus.

– Nytt areal er i seg selv nødvendig for å kunne utvikle havbruksnæringen. I sum representerer alle disse investeringene en ny måte å produsere laks på. Målet vårt er å utvikle næringen i en bærekraftig retning, fortsetter Mosand.        

Byggingen vil nå pågå kontinuerlig frem til Havfarmen er klar for å flyttes ut av tørrdokken i Yantai, i god tid før 2020. Havfarmen legges så til kai hvor installasjon av utstyr og den siste utrustningen vil foregå.

Havfarmen hentes våren 2020 av tungløftefartøyet Dockwise Vanguard, som vil transportere Havfarmen hjem til Vesterålen.

Oppdatert illustrasjon av den første Havfarmen. Foto: Nordlaks.
Oppdatert illustrasjon av den første Havfarmen. Foto: Nordlaks.
Les også:

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse