Lars Conradi Andersen, salgsdirektør ved Havyard Ship Technology AS forteller at de har en kort tidsfrist på byggingen av opsjonsfartøyet “Kiera Fiona”, som de skal levere til skotske Inverlussa Marine Services i september 2017. Foto: Havyard/privat.

Starter byggingen av deres andre nybyggskontrakt med skotsk selskap

Havyard skal sette i gang arbeidet med fartøy nummer to til det skotske rederiet Inverlussa Marine Services i løpet av kort tid. Planlagt leveringsfrist er satt til september 2017. - Arbeidsbåten har en stram tidsfrist. Det gjør at vi ikke har så god tid, men vi har jo en fordel med at vi allerede bygger en tilsvarende arbeidsbåt til de, og erfaringene fra den kommer godt med nå, opplyser Lars Conradi Andersen, salgssjef ved Havyard Ship Technology AS til kyst.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Havyard Ship Technology har tidligere inngått en kontrakt for bygging av arbeidsbåten "Gina Mary” for det skotske rederiet, der fartøyet skal leveres i april 2017. Kontrakten har også inneholdt en opsjon for bygging av et søsterfartøy, som nå er under planlegging, og er planlagt byggestart om kort tid.

Kunden har nå erklært den ovennevnte opsjonen, hvor planlagt leveringstid vil være september 2017. Kontrakten gir dermed et viktig bidrag til aktiviteten ved verftet for inneværende år, kommer det frem i en børsmelding tirsdag.

Lars Conradi Andersen, salgsdirektør ved Havyard Ship Technology AS sier til kyst.no at søsterfartøyet er tilsvarende lik det første de bygger, bare større.

- Opsjonsfartøyet skal ha større dekksplass og være noen meter lengre enn det første vi nå bygger, opplyser han.

Arbeidsbåtene som Havyard Ship Technology nå bygger er designet av skotske Macduff Ship Design.

- Kort tidfrist

Selskapet har det travelt, dersom de skal overholde tidsfristen sier han, og opplyser at de skal starte byggingen av arbeidsbåt nummer to til Inverlussa Marine Services umiddelbart.

- Denne arbeidsbåten har en stram tidsfrist, der fartøyet allerede skal være klart i september i år. Det gjør at vi ikke har så god tid, men vi har jo en fordel med at vi allerede bygger en tilsvarende arbeidsbåt til de, og erfaringene fra den kommer godt med nå, sier Conradi Andersen til kyst.no.

Fartøy nr to har fått byggenummer 130 og skal hete “Kiera Fiona". De to fartøyene bygges ved Havyard Ship Technology sitt verft i Leirvik i Sogn, og kontraktene har en verdi i overkant av 30 millioner kroner.

Illustrasjon av opsjonsfartøyet "Kiera Fiona" som Havyard nå fortløpende skal sette i gang byggingen av til det skotske rederiet Inverlussa Marine Services. Dette blir fartøy nummer to i rekken på kort tid levert fra verftet til det skotske rederiet. Foto: Havyard Ship.

Vil operere i Skottland, men holder mulighetene åpne

Ben Wilson, daglig leder ved Inverlussa Marine Services sier til Fish Farming Expert, kyst.nos søsternettsted at fartøyet skal bli 25.5 m langt.

- Fartøyet vil bli levert i september og vil være nesten identisk med søsterfartøyet "Gina Mary", som skal bli levert i april/mai, opplyser han.

Wilson forklarer at fartøyet er designet for en rekke arbeidsbåt-operasjoner og kan utstyres med mekanisk avlusing, behandlingssystemer og ISO-tanker.

Ben Wilson, daglig leder ved Inverlussa Marine Services​. Foto: privat/LinkedIn.

- Båten er eksempelvis godt egnet til tung servicearbeid, konstaterer han.

- De fleste operasjoner er blitt tyngre og krever større fartøy, noe som gjør at noen av våre nåværende båter noen ganger sliter, legger Wilson til.

Firmaet har per dags dato ni fartøy, slik at de to forestående ankomstene fra Havyard vil gjøre flåten deres til 11 fartøy totalt.

Selv om mesteparten av arbeidet til Inverlussa Marine Services er i Skottland, holder Wilson mulighetene åpne.

- The Kiera Fiona er bygget i samsvar med norsk regelverk og kan lett kunne operere i Norge, selv om planen er fortsatt å være basert hovedsakelig i Skottland, sier han.