AquaChile

Tapte nær 70 millioner dollar på ni måneder

AquaChile hadde et tap på 68.88 millioner amerikanske dollar de første ni månedene av året, hvorav 36 millioner dollar skjedde i andre kvartal. Lave laksepriser i Chile forklarer det store tapet, melder Salmonexpert.cl.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Selskapets lakseavdeling registrerte en 16 prosent nedgang på avkastning i forhold til året før, på grunn av nedgangen i salgsvolumet av coho og ørret, samt nedgang i prisene på alle tre laksearter.

Produksjonen av atlantisk laks har opplevd en økning på fire prosent i avkastning i forhold til samme periode i 2014, på grunn av en 31 prosent økning i salgsvolum, som ble delvis motvirket av en 21 prosent reduksjon i prisen, melder Salmonexpert.cl.

- Den observerte nedgangen i marginene kan i hovedsak forklares med en nedgang i eksportprisen, uttalte Aquachile.

Ørret virksomheten rapporterte en 35 prosent reduksjon i avkastning sammenlignet med samme periode i 2014, på grunn av en ti prosent nedgang i salgsvolum kombinert med en 28 prosent reduksjon i prisen. EBIT var 1,22 dollar per kg. Disse kuttene ble forklart av Aquachile som hovedsakelig på grunn av en nedgang i eksportpris og en økning i kostnader sammenlignet med samme periode i 2014.

Skylder på volumnedgang

I mellomtiden, dalte coho produksjonsavkastningen med 47 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, på grunn av en 41 prosent nedgang i salgsvolum og en 11 prosent reduksjon i prisen. Akkumulert EBIT før FVA falt til + 0,28 dollar per kg WFE, sammenlignet med + 0,67 dollar per kg WFE i de samme månedene i 2014.

Ifølge selskapet, ble denne nedgangen på grunn av fall i eksportprisene, som ble delvis motvirket av en reduksjon i kostnader sammenlignet med samme periode i fjor.

- Nedgangen i volum skyldes markedsføringsstrategi som ble følgt i forrige sesong, samt å forutse mye av salget i løpet av siste kvartal i 2014, sa selskapet.

En opptur for selskapet derimot var at deres nåværende generasjon av fisk har vist lav dødelighet og god vekst, mens produksjonskostnadene har vist en nedadgående trend, i tråd med selskapets produksjonsstrategi, som har vært fokusert på å øke produktiviteten og redusere indirekte produksjonskostnader.