Kjetil Hestad er brennende engasjert i å bedre omdømme til havbruksnæringen og mener tilliten må fortjenes, før ryktet kan bedres. Foto: Therese Soltveit

- Tillit er ikke noe du får, det må fortjenes

Kommunikasjon og tilstedeværelse er essensielt for å nå ut til lokalbefolkningen, mener samfunnskontakt Kjetil Hestad. Han oppfordrer alle til å bidra mer på sin arena for å bedre omdømmet til havbruksnæringen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Samfunnskontakt Kjetil Hestad (53) representerer Lingalaks, Tombre Fiskeanlegg og Engesund Fiskeoppdrett, og jobber daglig med omdømmet til havbruksnæringen og å gi ut den riktige kommunikasjonen. Han er stadig på farten og samarbeider med lokalpolitikere, skoler, villlaksinteresser, lokalforeninger, andre selskaper og samfunnskontakter for å bygger broer mellom havbruksnæringen og lokalbefolkningen.

- Tilstedeværelse på samfunnsmøter og andre ting som skal skje i lokalsamfunnet er essensielt, dersom du skal nå ut til folk. Flere personer kom frem til meg på et folkemøte vi holdt i Masfjorden, å tok meg å tok meg i hånden og personlig takket oss for at de endelig fikk litt informasjon. De var takknemlige for at vi gav svar på det de lurte på. Det er et enormt behov for informasjon og kunnskap. Vi ser at arbeidet vårt nytter og er viktig, fastslår Hestad. 

- Ja, hva lurer de på da? 

- Nei, det er jo mye forskjellig. Blant annet om de typiske mytene. Er det antibiotika i norsk oppdrettslaks? Hvilke planer har vi i lokalsamfunnet, de lurer også på arbeidsplasser. Ikke minst dersom det skjer en rømming, hvilket ansvar har selskapene da og hva gjør vi, for å nevne noen.

Han påpeker at tillit er det viktigste.

Debatten under frokostmøtet «Hvordan kan laksenæringen få et bedre forhold til resten av samfunnet?» dreide seg mye om tiltakene som allerede er innført og de tiltake som bør gjøres i fremtiden når det gjelder omdømmet. Foto: Therese Soltveit.

- De må ikke være enige med meg. Men de må tillit til det jeg og selskapet sier, det er viktig.

En ting Hestad bet seg merke i på frokostmøtet Geelmuyden Kiese arrangerte om laksenæringen omdømme tirsdag, var hvordan næringen skal gå frem når det gjelder å bedre omdømmet.

- Vi skal ikke overbevise noen, men vi skal være der for å svare på alle spørsmålene de har om havbruksnæringen og de selskapene jeg representerer. Dette er en viktig jobb for å nå ut til folk, samt bedre omdømmet til næringen, forklarer Hestad.

- Tørre å stå i stormen

Samfunnskontakten mener selskapene må tørre å snakke med folk som har et annet syn enn de selv har.

- Omdømmet til næringen går mye på tillit, det er ikke noe du bare får, det må fortjenes. Så vi må tørre å stå i stormen. Har vi et problem må vi si det, det nytter ikke å gjemme det bort. Å si at lus ikke er et problem for oppdrettsnæringen, det er feil. Det er et stort problem for oss, og næringen klarer ikke godt nok å kommunisere ut hva de gjør for å bedre situasjonen og de enorme investeringer de setter inn som tiltak heller.  

Da Lingalaks i fjor hadde en stor rømming i Bergadalen, var selskapet tidlig på banen for å minimalisere skadeomfanget. Både i sjø og når det gjaldt omdømmet deres.

- Vi gikk veldig tidlig ut i media og orienterte og informerte, samt utførte skadebegrensinger. I etterkant fikk vi mange positive tilbakemeldinger på det. Det er klart folk var fortvilet over en stor rømming, men de var også glad for informasjonen som ble lagt frem.

- Lingalaks har i etterkant hatt flere evalueringsmøter, blant annet et i Strandebarm der villlaksinteressene og andre var med på å evaluere, slik at vi kan lære og gjære det bedre og forhåpentligvis unngå rømming i fremtiden.

Han sier videre at formidlingskunnskap er nødvendig for oppdretterne å nå ut i mye større grad.

- Alle må bidra mye mer. Med det så mener jeg i alle ledd, ikke bare i lokalsamfunnene. Både organisasjonene våre og bedriftene er nødt til å jobbe med sitt nærmiljø og sine kommuner. Samt møte til debatter og engasjere seg i det som er i nyhetsbildet. Det er viktig at alle ledd i havbruksnæringen gjør sitt for å nå frem og legge fakta på bordet, fremmer han. 

Hestad opplyser at han stadig jobber og samarbeider med Norske Sjømatsbedrifters Landsforening (NSL) og Sjømat Norge som representerer selskapene, men påpeker det er viktig at de også bidrar mer.

- ALLE må bidra mer på sin arena, konstaterer han.

- Hvor er dere? 

Politikerne og sentrale forvaltning etterspør stadig mer tilstedeværelse, ifølge Hestad.

- Jeg treffer mange politikere og folk i regjeringen som sier hvor er dere? hva gjør dere? Hvorfor er dere ikke mer på banen? De etterlyser også hvor vi er i samfunnsarbeidet? Innovasjon Norge og fiskeriminister Per Sandberg blant annet har flere ganger etterlyst: hvor er næringen?. Mange er synlige og dyktige, men vi kan bli enda flinkere, sier samfunnskontakten.

Han oppfordrer flere til å holde folkemøter, debatter og ikke minst delta på seminarer der selskapene må være synlige.

- Vi får hele tiden forespørsler om å være foredragsholdere eller delta på møter, vi takker ja så ofte vi har sjansen. Ofte får jeg telefoner fra arrangører av ulike konferanser som sliter med å få oppdrettselskapene på banen eller til å snakke om de virkelige utfordringene. Dette må vi også bli flinkere til, sier han.

Les også: Per Grieg jr mener bransjens omdømme lider av faktafeil i mediene

  • Samfunnskontakten har tidligere vært ordfører på Tysnes (2011-2015).
  • Han er politisk aktiv, gjennom Arbeiderpartiet og er opptatt av lokalsamfunnet og det som skjer i Norge og ellers i verden.