Gå til innhold
Annonse

- Vi ser veldig stor interesse fra havbruksnæringen og tror de vil bli de største kundene våre, sier Per Wikheim. Han står klar til å distribuere verdens første 200 hk, utenbords dieselmotor.

Annonse

Oxe diesel er navnet på den nye motoren som skal produseres i Sverige. Og Wikheim forteller at hovedtanken bak prosjekteringen av motoren var rettet mot det amerikanske forsvaret, da de i fremtiden ikke har tillatelse til å bruke utenbords bensinmotorer.

- Vi tror nå havbruksnæringen vil bli de største kundene våre, da det eneste bensinmotoren er bedre på enn dieselmotoren er akselerasjonen i motoren. Ellers er dieselmotoren bedre på alle måter, sier han.

Motoren kan blant annet kjøres på avgiftsfri diesel slik at man har lettere tilgang på drivstoff. Den har 33 prosent lavere dieselforbruk enn bensinmotorene og kan delvis styres av en fjernkontroll.

Link oxe diesel
Link oxe diesel

Per Wikheim med motoren under Aqua Nor. Foto: Privat.

- Med fjernkontrollen kan man starte opp motoren på forhånd slik at motoren er varm når man skal ut. Det går også radiosignaler mellom kontrollen og motoren, som gjør at motoren automatisk stopper om man skulle falle over bord, forklarer han.

At motoren er ferskvannskjølt og ikke tærer på motoren på samme måten som saltvann, trekker han også frem som en god egenskap. Når motoren er ferskvannskjølt kan man f.eks også få varmet opp et førerhus på båten fra motoren.

- Den har også en hydraulisk girkasse slik at den presser olje, og koblingen ikke sliter på motoren. Koblingen gjør også til at vi har en krasj/stop funksjon hvor man kan ha stor fart og dra spaken i full revers. Propellen kan også gå helt ned på en omdreining i minuttet, noe som er praktisk om man eksempelvis ligger ved en kai eller kjører i strømsterke vann osv, forklarer han.

Proff-markedet

Wikheim forteller at dette også er den eneste utenbords motoren som er bygget for proff-markedet.

- Alle andre motorer på markedet er i motsetning til denne utviklet for pleasure-markedet og privatpersoner. Levetid på en bensinmotor kan være opptil 4000 timer mens Oxe kan gå opptil 10 000 timer. Den forurenser lite og har lave vedlikeholdskostnader, legger han til.

Den første motoren kommer til Norge i oktober og Wikheim har allerede flere bestillinger inne fra oppdrettsaktører.

- Når den første kommer holder jeg på med et prosjekt hvor vi skal ha en testkjøring fra Oslo til Nordkapp. Den første motoren som går eksternt blir sendt til Marine Harvest i UK og skal monteres på en Polarcirkel. Etterspørselen er såpass stor at legger en inn en bestilling nå vil jeg kunne levere først i april/mai 2016, sier han.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse