Illustrasjonsfoto av laks til eksport. Foto: Linn Therese S Hosteland

- Vekst uten sidestykke

- Etterspørselen etter flybåren laks fra Norge er større enn noen gang. Gode priser som følge av den svekkede norske kronen gjør at vi de senere årene har hatt en vekst helt uten sidestykke, sier sjefen for flyfraktvirksomheten, Torgil Stålberg til Aftenposten. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

For å ta unna for den økte virksomheten markerer selskapet i dag åpningen av et 1100 kvadratmeter utvidet kjølelager, slik at man totalt disponerer 3500 kvadratmeter lagerkapasitet på Gardermoen.

I 2011 håndterte selskapet 28.000 tonn laks i året. I fjor stoppet vektene på 80.000 tonn. Sammen med et par mindre aktører gjør disse mengdene ved GPC Oslo Lufthavn til verdens i særklasse største flyplass for frakt av sjømat.

- Det er så mye laks som skal av gårde, at vi har flykapasitet til å sende bare rundt 70 prosent av fisken herfra. Resten må vi kjøre med lastebil til flyplassene i Amsterdam, Frankfurt, London, København og Stockholm for å få dem raskt nok frem til forbrukerne i Japan, Korea og USA, sier hun til avisen.