Salmar har kontrahert det som blir et historisk fartøy i oppdrettsnæringen, nemlig verdens første elektriske arbeidsbåt. Båten på bildet ble overlevert til Salmar i 2014. Kanskje er dette siste generasjon med konvensjonell dieselfremdrift? Foto: Salmar.

Verdens første el-båt til næringen er i rute

Daglig leder Torstein Yttersian i verftsselskapet Ørnli Slipp AS, sier til kyst.no at de er i rute når det gjelder leveringen av den første elektriske-arbeidsbåten til havbruksaktøren Salmar. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skipsverftet Ørnli Slipp AS har nå startet et samarbeidsprosjekt med Salmar og Siemens, der de nå er i gang med å bygge verdens første elektriske arbeidsbåt rettet mot havbruksnæringen. Kyst.no har tidligere omtalt saken, les mer om det unike fartøyet her.  

Per dags dato er det bare de to fartøyene bilferga Ampere og fiskesjarken Karoline som har helelektrisk fremdrift i Norge.

Det er Siemens som ordner det elektriske fremdrifstsystemet til båten, og verfts-sjefen sier de nå er godt i gang med byggingen.

Skipsverftet Ørnli Slipp AS har levert mange båter til oppdrettsnæringen de senere år, deriblant M/S «Marion» og M/S «Frøyskarv». Foto: Ørnli Slipp AS.

- Vi er stort sett i rute, når det gjelder tidsskjemaet. Vi er omtrent ferdige med sveisingen av skroget, og ser for oss en leveranse i oktober/november i år, forklarer daglig leder Torstein Yttersian til kyst.no. 

Båten har ingen utslipp, og skal innfri alle de nye kravene til de satte regeleverket. Dersom båten går tom for strøm, skal båtens nødaggregat sikre at den kommer seg tilbake til havn.

30 % dyrere

Kostnaden på fartøyet er estimert til å være 30 % dyrere enn en standard arbeidsbåt. Noe nøyaktig pris vil ikke Torstein Yttersian ut med.

Selskapet har ikke møtt noen store utfordringer i arbeidet så langt, ifølge verft-sjefen, som påpeker de samarbeider godt sammen med Siemens, som står for det elektroinstallasjonene.

- Vi har jobbet mye med de ulike ladespenningene på batteriene den siste tiden, men nå har arbeidet på verkstedet en kort stoppet. Siden vi har sommerferie, men alt er i rute, sier han fornøyd.  

Båten anbefales å ha en hastighet på 8-9 knop, som er den optimale marsjfarten på et slikt fartøy. Men Yttersian sier den kan oppnå høyere hastigheter også.

Første i sitt slag

Odd Moen. Foto: Siemens. 

Ørnli Slipp AS sitt elektriske nybygg blir den tredje i Norges-historien. Og den første i havbruksnæringen.

Det er salgssjef i Siemens, Odd Moen, som er en av hovedpersonene i planlegging av det elektriske fremdriftssystemet til den første arbeidsbåten i norsk oppdrettsnæring. Han har tidligere uttalt til kyst.no at arbeidsbåtene i oppdrettsnæringen egner seg svært godt for elektrisk drift.

- De opererer i et avgrenset område, og er ofte i land. Dermed kan de lades uten at dette går ut over driften, sa Moen til kyst.no.