Gå til innhold
Annonse
Erna Solberg ønsket hell og lykke i det hun døpte “Evoy 1”.
Erna Solberg ønsket hell og lykke i det hun døpte “Evoy 1”.

Evoy AS i Florø setter riktignok et lite spørsmålstegn bak påstanden, men uavhengig om den er verdens raskeste, er det Erna Solberg som i dag døper “Evoy 1”.

Leif A. Stavøstrand ved spakene på det som trolig er verdens raskeste el-båt. Foto: Evoy AS
Leif A. Stavøstrand ved spakene på det som trolig er verdens raskeste el-båt. Foto: Evoy AS

- Vi har jobbet mye for å komme dit vi er nå, innrømmer Leif A. Stavøstrand overfor Skipsrevyen. Vi får en prat med gründeren midt mellom en sjøsetting og tusen andre gjøremål i timene før selveste Erna Solberg skal døpe fartøyet.

Hurtiggående el-båt

Med en batteripakke på 100 kWh, ca 900 hestekrefter, sparker den godt fra. 

- Kjører vi den i marsjfart på 20-25 knop, har den batterikapasitet til 1 times drift, forteller Stavøstrand. Det spesielle med denne båten, og batteriutrustningen, er at den fullades på 30 minutter.

- Det betyr at den egner seg ypperlig som lokalitetsbåt i oppdrettsnæringen, eller som sightseeing-fartøy i cruisesammenheng, legger han til. Toppfarten som er målt så langt er 49 knop, men arbeidet fotsetter med å hente ut mer av kapasiteten.

Markedssjefen i Evoy, Christopher Butlin sier i en kommentar at selskapet i første rekke satser på markedet for yrkesfartøy, men at fritidsmarkedet absolutt ligger innenfor rekkevidde, og vil være en naturlig fortsettelse.

"Evoy 1" i aksjon. Marsjfarten er 20-25 knop, men den kan sparke godt i fra på full speed. Foto: Evoy AS
På maks-fart legger el-båten
På maks-fart legger el-båten "Evoy 1" de fleste bak seg. Foto: Evoy AS

Internasjonal komposisjon

Med batteripakke fra amerikanske Xalt, skrog fra Helgeland Plast, motor fra Tyskland og frekvensomformer fra ABB, er det en internasjonal komposisjon.

- Alle komponentene henter vi til Florø der vi har eget anlegg som setter sammen fartøyene, forteller gründeren. Han understreker at testing av fartøyene kommer til å bli nitidige slik at kundene får feilfrie produkter.

- Prismessig vil dette bli en lønnsom investering, lover Stavøstrand, som forteller at drifts-og vedlikeholdskostnadene på et fremdriftssystem som dette er svært lav.

Evoy AS skal delta på AquaNor og vil der presentere fartøyet for hele akvakulturnæringen.

LTO batteri

LTO-batterier som er beregnet for mange ladinger og hurtig lading. Denne typen er sammensatt av Litium titanoksid. Toshiba har tilpasset denne batteritypen for maritim bruk basert på erfaringer fra 10 år med denne batteritypen brukt i busser. Nå er LTO-batterier på vei inn i hurtigbåt-segmentet nettopp fordi det tåler mange og kjappe ladinger.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse