Stig Nerdal fra Transportutvikling AS. Foto: Therese Soltveit

- Vi ønsker høyere standard og fjerning av flaskehalser på E6

- Prioriteringene må være på veinettet. Vi ønsker høyere standard og fjerning av flaskehalser på E6, den må ha høyere prioritet eksempelvis på Kvænangsfjellet, sier Stig Nerdal, under seminaret til Sjømat Norge havbruk nord torsdag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Stig Nerdal peker på en omfattende logistikk som skal transporteres fra Nord-Norge til Norge og resten av verden.

- I 2007 var det 31 slakteri, idag er det bare 21 slakterier. Det gir mer konsentrerte transporter.

Han sier noen veier er viktigere enn andre.

- Fra slakteriet går stort sett alt på vei, der andre transportmidler benyttes på deler av strekningen, sier han.

Han mener E6 er viktig for transporten fra Nord-Norge, men peker også på den mest trafikkerte veien E10 i Bjørnefjell.

Ønsker høyere standard

- Prioriteringene må være på veinettet, Vi ønsker høy standard og fjerning av flaskehalser på E6, den må ha høyere prioritet eksempelvis på Kvænangsfjellet, sier Stig Nerdal.

Han ønsker flere soner med økt hastighet på E6 og etablering av dedikerte tungtransportfiler på de mest trafikerte strekningene.

- Bare to av tolv grenser er døgnåpne for næringstrafikken, skal du produsere på siste skift, er det mange som ikke har sjanse å få laksen ut av landsdelen, forklarer han. 

Nerdal ønsker å åpne Bjørnfjell, Umbukta og Neiden som nattåpne grensepasseringer.

- I nord er det over 40 ferjesamband som stenges på natten, dette er et stort problem.