Slik kan hybridsystemet til Gwind se ut. Illustrasjon Gwind.

Vil bringe grønn energi til merdkanten

Jean-Baptiste Curien fra Gwind, ønsker at næringen skal implementere hybridløsninger for grønn energi på fôrflåtene. - Vi tror at kombinasjonen av vindmøller og batterier på fôrflåter kan være svært lønnsomt for oppdretteren, samtidig som det kutter klimagassutslipp, sier han til kyst.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Gwind er en start-up bedrift basert i Stavanger og er en «spin-off» fra Universitetet i Stavanger, etablert i 2013. Etter å ha utviklet av flytende vindmølle-løsninger de siste årene satser de nå på innovative strømforsynings-løsninger også til havbruk.

Jean-Baptiste viser til at rundt halvparten av lokalitetene i Norge i dag er basert på dieselaggregat for strømforsyning, da de ikke er tilknyttet landstrøm.

Jean-Baptiste Curien har store ambisjoner for grønn energi på merdkanten. Foto: Gwind.

- Det vi ønsker å bringe ut på fôrflåtene er små vindmøller, som har vist stor suksess gjennom uttesting de siste to årene, sammen med en batteripakke hvor man kan lagre energi både fra vindmølle og dieselaggregat. Også solcellepanel kan inkluderes, og vi kaller det for hybridløsninger for grønn energi, forklarer han.

Mindre støy og lavere dieselkostnader

I drøyt ett år har selskapet jobbet med å avdekke behovet for energi i oppdrettsnæringen.

- Vi har nå flere studier på gang med oppdrettere og håper på ytterligere flere studier da vi ser at vi må ha en tett dialog med næringen for å forstå hva som er deres behov for kraftforsyning. Slik det er nå vil vi ikke fjerne dieselaggregatene, men redusere og optimalisere bruken av dem, legger han til.

Om natten vil batteripakken og vindmøllen ta over for dieselaggregatet og redusere støy og dieselforbruk. På dagen kan batteripakken støtte dieselaggregatet ved behov for å optimalisere strømproduksjonen.

- De små vindmøllene har en kapasittet mellom 3 til 5 kW i snitt og opptil 10 kW maks. Når man har vindmøllene installert på fôrflåtene gir de strøm når det er vind, så vi regner med at 5-10 prosent av strømmen kan komme fra møllene. Det er grønn energi som er veldig kostnadseffektiv, da vi regner strømmen generert av vindmøllene er 10-30 % billigere enn dieselaggregatstrøm, forklarer han.

- Store muligheter for videreutvikling

Flytende vindmøller i MW klassen var teknologi-ideen bak konseptet, men ifølge Jean-Baptiste er dette konseptet neste i steg i utviklingen. Nå fokuserer de på turbinen tilpasset havbruksnæringen med tilhørende hybridløsninger.

- Vi tror at kombinasjonen av vindmøller og batterier på fôrflåter kan være svært lønnsomt for oppdretteren, samtidig som det kutter klimagassutslipp.

- Vi oppfatter systemet til å være en «low hanging fruit» for fiskeoppdretterne og det har stort potensiale for videreutvikling for grønn energi i fremtiden, konkluderer han.