Illustrasjon av den nye kanalen. Foto: Osland Settefisk.

Vil bygge kanal for brønnbåter

Etter å ha åpnet et helt moderne RAS-anlegg for settefisk i sommer, har nå Osland Settefisk lagt nye og ambisiøse planer i området rundt Bjordal. – Det er dyrt, tidkrevende, utfordrende trafikkmessig og ikke særlig miljøvennlig å transportere smolt via landveien, sier Kjetil Rørtveit som er driftsleder i Osland Settefisk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Settefiskanlegget til Osland ligger innerst i en fjordarm midt i Sognefjorden. I Sørbødalen ble det originale settefiskanlegget satt opp i 1986, og det nye RAS-anlegget på nesten samme sted i juni i år.

Slik driftsleder Kjetil Rørtveit ser det, er det bare et problem med det nye anlegget, og det kan løses.

- Veien inn til settefiskanlegget er både smal og lang. Det er dyrt, tidkrevende, utfordrende trafikkmessig og ikke særlig miljøvennlig å transportere smolt via landveien, forklarer driftslederen til kyst.no.

Positive til kanalbro

Kjetil Rørtveit er driftsleder i Osland Settefisk. Foto: Magnus Petersen.

Anlegget ligger innerst ved Østerbøvatnet og det er kun en smal kanal for småbåter som går fra vannet til fjorden. Nå ønsker selskapet sammen med kommunen og grunneierne, å starte med å utvide kanalen, og bygge en kanalbro slik at brønnbåtene kan komme seg til anlegget.

- Vi tror dette vil være bra for både innbyggerne, kommunen og oss, sier Rørtveit

Denne uken samlet alle partene seg til et møte, og med var representanter for rådgivende biologer, Høyanger kommune og grunneiere.

- Alle partene var positive, og synes det er et spennende prosjekt, sier driftslederen.

Prosjektet er helt i begynnelsen og prosessen vil nok ta tid understreker Rørtveit, og forklarer at ikke alt er skikkelig bestemt enda.

- Vi er klare for å starte prosessen, men det vil helt sikkert ta litt tid. Når det gjelder kostnadsramme, vet vi ikke siden vi er i prosjekteringsfasen, men vi trenger nok ikke betale alt.

Han trekker frem at prosjektet er avhengig av et spleiselag for å realiseres.

Nye tider

Kanalen ble egentlig gravd ut for over 100 år siden også av transport-årsaker.

- Kanalen ble gravd ut i 1880 årene, da også som et spleiselag for å frakte ved til Bergen, forklarer Rørtveit.

Nå trengs også kanalen til en ny tid der det er oppdrett, sjømat, turisme og industri som står sentralt.

- Nå har vi tatt steget inn i den nye tid, og med det hypermoderne settefiskanlegget, så synes vi det er på tide å utvikle andre ting også, forklarer han videre.

Rådgivende biologer har allerede foretatt en konsekvensutredning, og ifølge Rørtveit er resultatet oppløftende.

- Vi har tru på at dette prosjektet blir et løft for området her, konkluderer driftslederen.