Daglig leder, Geir Gustad, og ansvarlig for fremdriftsystemer Lars Eide i Elmarin frykter ikke for lite arbeid neste år. Foto: Katarina Berthelsen.

Vokser på grønne fartøysløsninger: - Kan bli en trendsetter i næringen

Elmarin mener fokus på «grønne» løsninger og teknologiutvikling innen fartøy, lar de drive havbruksnæringen i en ny retning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Elmarin som er basert i Kristiansund, utvikler og leverer dieselelektriske og batteri hybride fremdriftsløsninger til fartøy. Lars Eide, som er prosjektleder og ansvarlig for fremdriftssystemer, forteller til kyst.no at han tror selskapet vil ha nok å gjøre i tiden som kommer.

-  Vi har truffet næringen godt med løsningene våre. Samtidig har vi utviklet et godt samarbeid med sentrale aktører, både innen skipsdesign, verft og redere, sier han.

Eide forteller at selskapet i dag har blitt en samtaleparter i designfasen, og på den måten har kunnet påvirke totalløsninger i de tidlige fasene av prosjekteringsløpet. Selv mener han det er økt fokus på «grønne» løsninger i næringen og støtteordningene til Enova som har gitt bedriften mulighet til å bli en pådriver med sine løsninger.

- Vi har blitt en systemleverandør og integrator på fremdriftsanlegg. Det er en teknologiendring på gang i næringen, hvor hoveddriveren er fokus på energieffektivitet og fornybar energi, sier han.

Blant annet sto Elmarin som leverandør for det dieselelektriske systemet til servicebåtene Frøy Harvest og Frøy Valkyrien. Eide forteller at denne kunden er godt fornøyd med det de har fått.

- Systemløsningen på disse fartøyene var en milepæl for bransjen, og så langt ser det ut som  resultatet svarer til forventningene, som bl.a var 25 til 28 prosent reduksjon i drivstofforbruk.

Fokus på virkningsgrad

Eide legger til at det ikke er slik at det finnes en løsning som passer til alt.

- Det er viktig at folk i næringen forstår at ulike driftsprofiler og ulike fartøygrupper trenger ulike løsninger, og at dette må skreddersys.

Han mener det viktigste er å ha fokus på virkningsgraden og hva du får igjen for å velge en bestemt løsning.

- Noen ganger er et dieselelektrisk anlegg det naturlige valget. Andre ganger et batteri hybrid anlegg eller kanskje en VAR-G løsning. Ved siden av redusert drivstoff forbruk er redusert gangtid på dieselmotorer et vesentlig poeng. I et tilfelle får vi en reduksjon i driftstimer på hele 75 prosent og da vil sparte servicerelaterte kostnader være avgjørende.

Eide håper sike løsninger kan bli førstevalget til mange når de skal velge fremdriftssystem til fartøy brukt i havbruksnæringen, og tror at på sikt vil nok de fleste foretrekke en energieffektiv løsning.

Mahdi Ali Hassan og Stig Ove Holand jobber som elektro- og tavlemontør på verkstedet hos Elmarin. Foto: Katarina Berthelsen.

- Vi har mange spennende prosjekter på gang, og håper det vi tilbyr fremover kan bli en trendsetter i næringen, sier Eide.

Kraftig vekst

Elmarin har vært i kontinuerlig drift siden 1994. Daglig leder Geir Gustad forteller til kyst.no at de siste to årene har økt omsetning fra 39 til 80 millioner.

Per november 2017 var ordreboken på 65 millioner, og selskapet har opplevd en kraftig vekst den siste tiden.

- I dag er vi 37 ansatte, men vi må blir bli flere, påpeker Gustad.

Selskapet består av flere elektromontører og tolv ingeniører. I tillegg leier de inn folk hele året for å regulere arbeidsmengden.

Les også: Elmarin fra 17 til 37 ansatte på halvannet år

Service hele døgnet

Gustad forteller at også for de, som leverandør av elektriske løsninger, har lakselus vært en pådriver til vekst.

- Vi har installert flere systemer og  styringer til luseløsninger, og opplever at dette i det siste to årene har vært en betydelig del av omsetningen, sier han.

Blant annet leverer selskapet elektroinstallasjon, tavler, automasjonssystem for avluserflåter som bygges for  Vamar ved Vaagland båtbyggeri som skal leveres i 2018.

Alt i alt har selskapet omtrent halvparten av leveransene til oppdrett, mens den andre halvparten går til fiskeri.

- I tillegg kommer jo servicearbeid på eksisterende flåte.

Og service er nettopp noe bedriften får gode tilbakemeldinger på. Selv mener Gustad at det som skal til for å lykkes i næringen er å kunne yte service hele døgnet, samtidig som man trenger folk med bred kompetanse i bedriften.

- Dette er ikke en næring som jobber åtte til fire. Hvis det er noe som er nede, skal vi ha det oppe og gå igjen så snart som mulig, sier han avslutningsvis.

Hele reportasjebesøket fra Elmarin kan du lese i neste utgave av Norsk Fiskeoppdrett nr 12.