Gå til innhold
Annonse
M/S «EL frida» er en elhybrid plug-in oppdrettsbåt som kan lade fra landstrømanlegg på fôrflåter.
M/S «EL frida» er en elhybrid plug-in oppdrettsbåt som kan lade fra landstrømanlegg på fôrflåter.

Medio februar 2017 leverte Ørnli Slipp AS byggenr. 87, M/S «EL frida», til Salmar Farming AS, Kverva. Båten omtales som verdens første elektriske arbeidskatamaran til oppdrettsnæringen.

Maskinrommet representerer noe nytt innen denne fartøystypen.
Maskinrommet representerer noe nytt innen denne fartøystypen.

Bakgrunnen for kontraheringen for snart ett år siden, er selvsagt at oppdrettsnæringen ønsker seg en grønnere profil. Og dermed er startskuddet for elektrifiseringen av også denne fartøystypen gått.

Arbeidskatamaranen til Salmar Farming er bygget på en fartøystype Ørnli har levert mange av. I forbindelse med kontraheringen i fjor poengterte daglig leder Torstein Yttersian til Skipsrevyen at man har tatt utgangspunkt i en eksisterende design og modifisert den for elektrisk drift.

Røkterbåt for oppdrett

M/S «EL frida» er bygget i aluminium som glattdekket katamaran med symmetriske skrog, har svakt utfallende baug, tverr hekk og skansekledning rundt hele fartøyet. Båten er bygget og sertifisert i henhold til nytt regelverk for mindre lasteskip. Styrhus med bysse og pentry er arrangert forut i senter av fartøyet. Tavle, verkstedsrom og toalett er arrangert i tilbygg på babord side ved styrhus. Utvendig styrekonsoll med kranbetjening er plassert akter ved siden av kran på styrbord side. En 5 tonns elektrisk capstan på styrbord side aktenfor styrhus, samt en 3 tonns elektrisk capstan på styrbord side akterut. Kranen er en Palfinger PK 32080 MD med 14,30 m arm levert av Bergen Hydraulic. De to capstan'ene er levert av Tenfjord Industrier. En elektrisk baugthruster med 500 kilo skyvekraft er levert av Sleipner Motor. Samme firma har også levert fartøyets styremaskin. Hydraulikkpumpe og ventiler er fra System Hydraulikk. Propellanlegg er fra West Mekan, mens John Deere 6068 aggregatet er fra Nogva.

Lense- og spylepumpe av type Johnson er fra Leif H. Strøm som også har levert pentrypumpe, pumpetoalett mm. Hycat 210/38 hydr. Høytrykksspyler er en verftsleveranse. Brannpumpe er fra Mapex AS, mens inergen brannslokkesystem i maskinrom er fra Norsk Brannsikring. Brannsentralen er type Tyco T1204DC. Innredningspaneler er levert av Steinar Eik Jensen med styrehusstol fra NorSap. Redningsutstyr kommer fra Erling Haug. Malingsprodukter er levert av Multimarine.

Fremdriftssystem

M/S «EL frida» er utrustet for fire driftsmodi; batterielektrisk, hybrid, dieselelektrisk og lading fra land (400V/230V). Det er batterirom midtskips i hvert skrog. Siemens AS er systemleverandør av fremdriftsanlegget som bl.a. omfatter Siemens Bluedrive PlusC system, 2 x 159 kW permanentmagnet motorer og 2 x Sinamics frekvensomformere for fremdrift, 230V nett frekvensomformerdrift for bl.a. elektrisk drevne capstan, tunnelthruster og HPU. Energilagring/generering via 2 x 92 kWh Li-ion batterier, 149 kW generator og 400V landtilkobling.

M/S «EL frida» har en batteripakke på 200 kWh med to propeller for fremdrift, hver på 160 kW. I tillegg til elektriske tunnelthrustere blir også en del annet hjelpeutstyr elektrisk for å sikre høyest mulig energieffektivitet.

Elektrisk og elektronisk installasjon

El-Konsult AS, Melandsjø har forestått elektriske og elektroniske installasjoner, samt fordelingstavle. Startbatterier aggregat er fra Exide som også har levert forbruksbatterier. Lyskaster er av type Seematz. Så vel dekkslysene, kjørelys og lanterner er av LED kvalitet.

Fartøyets elektroniske utrusting omfatter bl.a. Simrad NSO evo2, Simrad OP50 kontrollenhet, radarantenne Simrad 3G, Simrad RI 10 Interface til NSO, Simrad JLR-21 GPS, samt AP70 autopilot og JRC GMDSS.

Hoveddata

Lengde

13,50 m

Bredde

8,00 m

Dybde i riss

2,55 m


Brennoljekapasiteten er på 675 liter og ferskvannkapasiteten er på 450 liter.