Gå til innhold
Annonse
Sletta Verft har levert en serie på fire arbeidskatamaraner til Lerøy Aurora. Foto: Sletta Verft
Sletta Verft har levert en serie på fire arbeidskatamaraner til Lerøy Aurora. Foto: Sletta Verft

Den 2. mai 2017 overleverte Sletta Verft AS sitt byggenr. 160, «Måsvær», til Lerøy Aurora. Samme selskap tok levering av en tilsvarende båt i fjor, M/S «Kavringen» 28. november.

Foto: Sletta Verft
Foto: Sletta Verft

Ved Sletta Verft på er det stor produksjon. Hittil i år er flere båter levert fra dette anerkjente båtbyggeriet i Mjosundet og den 2. mai var det altså Lerøy Aurora som fikk levert sitt nyeste fartøy så langt. Nybygget er fartøy nr. fire i en serie på like arbeidsbåter fra verftet til Lerøy Aurora.

M/S «Måsvær» er en arbeidskatamaran utført i aluminium på 13,30 x 7,00 meter og ellers identisk med M/S «Kavringen» som verftet leverte til Lerøy Aurora i fjor.

Fremdrift: Hovedmotor er en John Deere 6068AFM75 dieselmotor som yter 265 hk v/2400 o/min. levert av Nogva Motorfabrikk AS som også har levert 4-bladet vripropellanlegg og gir type HC-168-C. Styremaskin og sidethruster av type SH550 er fra Sleipner Motor AS.

Innredning. Fartøyets innredning er forestått av R&M Ship Interior og Aure Trelast med Libra Plast som leverandør av dører. De utvendige dørene er fra Varde AS. Møblementet er fra Troldmyr Møbelfabrikk AS. Styrehusstoler er fra NorSap av type NS 800 Comfort. Bysseutstyr er fra Brødrene Dahl AS.

Elektro/elektronikk. Det elektriske arbeidet om bord er utført av Elmarin AS som også har levert fartøyets navigasjons- og kommunikasjonsutstyr.

Diverse. Overflatebehandlingen er utført av Multi Marine og det er benyttet bunnstoffer, primer og topcoat fra Carboline. Erling Haug AS har forestått fartøyets rednings-/brannslukkingsutstyr inkl. Viking redningsflåte. Brannslukkesystemet i maskinrom er fra Tyco Marine Solutions. Hydraulikk Finnmark AS har levert HS Marine kran type AK34/15,8 HE4. Tauvinsj er levert fra Lorentzen Hydraulikk AS som også har levert fartøyets to capstans.

På løpende bånd

Ved Sletta Verft er det nær sagt konstant fullt trøkk. For uten et tett leveringsprogram er det de siste ukene skrevet tre nye kontrakter for bygging av arbeidsbåter til havbruksnæringen. Alle båtene skal bygges i aluminium og alt arbeid foregår ved verftet i Mjosundet.

Bygg 163 blir en arbeidskatamaran på 14,9 x 8 meter hvor reder er Arctic Dive. Skipet skal leveres desember 2017. Bygg 164 blir også en arbeidskatamaran på 14,9 x 8 meter. Reder er Norsk Havservice. Skipet skal leveres februar 2018. Bygg 165 blir en arbeidskatamaran på 13,3 x 7 meter. Reder er Lerøy Aurora AS. Dette er for øvrig 5 gang vi bygger båt til Lerøy Aurora. Skipet skal leveres april 2018.