Gå til innhold
Annonse
M/S «Ronja Ocean» på sjøprøver. Foto: uavpic.com
M/S «Ronja Ocean» på sjøprøver. Foto: uavpic.com

Den første brønnbåten fra Myklebust Verft AS ble døpt ved Skansekaia i Ålesund lørdag den 4. mars 2017. Formell overlevering ble foretatt den 24. mars. M/S «Ronja Ocean» ble kontrahert i juni 2015 og overlevert til riktig tid i henhold til avtale med Sølvtrans AS.

Kontraktene på bnr. 375 og 380 var et gjennombrudd for Kleven innen brønnbåtmarkedet. Bildet viser fra v. Ståle Rasmussen, Kleven, Roger Halsebakk, Sølvtrans og gudmor Lisbeth Berg-Hansen etter at nybygget er behørig døpt. Foto: Olav Thokle
Kontraktene på bnr. 375 og 380 var et gjennombrudd for Kleven innen brønnbåtmarkedet. Bildet viser fra v. Ståle Rasmussen, Kleven, Roger Halsebakk, Sølvtrans og gudmor Lisbeth Berg-Hansen etter at nybygget er behørig døpt. Foto: Olav Thokle

Designen er type NVC 387 fra Rolls-Royce og nybygget gikk rett på en femårig kontrakt for Oppdretternes Miljøservice. Denne avtalen har en varighet på minst fem år. OMS er et samarbeid mellom de lokalt eide oppdretterne SinkabergHansen, Midt-Norsk Havbruk, SalmoNor, Emilsen Fisk og Bjørøya, samt Val vgs. «Ronja Ocean» er den 4. brønnbåten som går inn i langtidskontrakt for OMS, og gir OMS en total brønnbåtkapsitet på 8600 m3.

M/S Ronja Ocean» er byggenummer 375 fra Myklebust Verft hvor Sølvtrans har et søsterskip, bnr. 380, for levering til høsten 2017. Om nybygget er første brønnbåten noen gang fra Kleven-gruppen, så er det Sølvtrans sitt 22. i en svært moderne fartøysflåte. Og det sier mye om innovasjonskraften og kvaliteten hos Sølvtrans AS. Rederiet er et av verdens største brønnbåtselskaper og befester denne posisjonen med overtakelsen av M/S «Ronja Ocean». Nybygget har 3200 m3 brønnkapasitet og kan føre ca. 500 tonn levende fisk fordelt på tre romslige og temperaturkontrollerte tanker. Baug-designen er utviklet for å optimalisere tankkapasiteten og samtidig minisere motstanden i sjø for på den måten å redusere omfanget av båtens fremdriftssystem. Teknologimessig er «Ronja Ocean» blant det ypperste som er tilgjengelig på markedet. OMS fremhever særlig skipets miljøvennlige teknologi innen ferskvannsbehandling.

Stolt over kvaliteten

I strålende solskinn og til toner fra Langevåg skulekorps ble dåpen en skikkelig festdag. Gudmor for båten var tidligere kyst- og fiskeriminister, og nå stortingsrepresentant, Lisbeth Berg-Hansen. Til stor jubel fra de mange fremmøtte knuste hun champagneflasken forskriftsmessig mot skutesiden på første forsøk.

- Vi er glade og takknemlege for at Sølvtrans plasserte byggekontraktene for disse to fartøyene hos oss, sa Ståle Rasmussen, konsernsjef i Kleven, da han ønsket alle de fremmøtte velkommen. Han understreket at det å bygge båt er et samarbeidsprosjekt og rettet en stor takk til Kleven sin prosjektorganisasjon med prosjektleder Tor Inge Nordmo i spissen. Rasmussen takket også viktige leverandører til prosjektet, som Rolls-Royce, Hareid Group og MMC. – Jeg er stolt over kvaliteten på det vi har levert og  håper at båten vil tjene rederi og oppdragsgiver godt, og være en trygg og sikker arbeidsplass for alle om bord, sa Rasmussen i talen sin.

Foruten skipets design har Rolls-Royce også forestått leveranse av thrustere, automasjonsystem og vinsjer. Også MMC har en meget omfattende leveranse bestående blant annet av komplett fiskehåndteringspakke for lasting, behandling og lossing av levende fisk. I tillegg leveres også ballastrenseanlegg. Totalkostnad på leveransen har vært opplyst til 70 mill. kroner. Fremdriftssystemet er dieselelektrisk med generatorer fra Rolls-Royce og dieselmotorer fra Pon Power som har levert 4 x Cat 3512C Heavy Duty motorer på 1628 bKW @ 1800 rpm og 2183 bhp for dieselelektrisk fremdrift. Motorene er montert i henhold til Pon Powers Genflex løsning, og på den nye, lave rammen som kun har en høyde på 300 mm. Dette reduserer størrelsen på gensetet betraktelig samt frigjør plass i motorrommet. Dieselene er utrustet med Blunox SCR system for å tilfredsstille IMO Tier 3. Skipet er utrustet med 3 stk. dekkskraner 60tm/20m outreach, samt en slangehåndteringskran på 85tm/outreach 15m. Innredningen er arrangert for inntil 12 personer med 3 stk. offiserlugarer, fem énmannslugarer og to dobbeltlugarer.

Skipets hoveddata og kapasiteter er oppgitt til lengde oa 79,70 meter, lbpp 77,60 m, bredde 18,00 m, dypg.h.dk. 8,00 m og til shelterdekk 10,70 meter. Tankene for biomasse er oppgitt til 470 m3, drivstoff 250 m3, ferskvann 40 m3, teknisk ferskvann 60 m3 og vannballast 1000 m3.