Gå til innhold
Annonse
Med det nye fartøyet «SAS Leo», utvider Servicebåt AS flåten sin. Det nye fortøyningsfartøyet er produsert av Fitjar Mekaniske Verksted. Foto: Servicebåt AS.
Med det nye fartøyet «SAS Leo», utvider Servicebåt AS flåten sin. Det nye fortøyningsfartøyet er produsert av Fitjar Mekaniske Verksted. Foto: Servicebåt AS.

Servicebåt AS fikk nylig overlevert fortøyningsfartøyet «SAS Leo» fra Fitjar Mekaniske Verksted (FMV). Fartøyet skal rett i drift for Lerøy Vest.

Annonse

Mons Ove Hauge, styreleder i Servicebåt AS opplyser til kyst.no at båten ikke er i fast chart, men går på oppdrag som kommer.

– Akkurat i dag er det en periode for Lerøy Vest fartøyet skal operere, opplyser han. 

Det enda ikke er fastsatt noe dato for dåp av fartøyet.

Hauge har tidligere opplyst at Leo har en mindre hjelpevinch for avlasting i forbindelse med fortøyningsarbeid. Den har også en plateholder for avlåsing av koblingsplater ved fortøyning og egne fester for å sette på en mobil haikjeft med kjetting og trosselås på 20 tonn kraft. Fartøyet har fått påmontert en ekstra kran på 32 t\m med seks tonns vinsj forut på styrbord side.

– Fartøyet er fullt utrustet for å påta seg oppgaver med fortøyningsarbeid selv etter den forventede innskjerpingen av slikt arbeid og påbudt utstyr som vi forventer kommer i 2018. Det har også en ny type spylepumpe integrert i babord skrog, forklarte Hauge.

Voksende flåte

Servicebåt AS som utfører oppdrag for marin og maritime næringer, ble etablert 26. november 2015, og har siden den gangen gradvis vokse og fått stadig flere oppdrag innen havbruksnæringa.

Mons-Ove Hauge, arbeidende styreleder i selskapet, forteller til kyst.no at det nye fartøyet, «SAS Leo», er søsterskip til «SAS Virgo» og «SAS Orion», og er utrustet som servicefartøy med utstyr for å hjelpe havbruksnæringa med tjenester og spesialoppgaver.

– «SAS Leo» er i tillegg spesialutrustet i sammenlignet med søsterskipene, blant annet med større vinsj med «tension»-kontroll og frislepp, og to «skinker» på trommelen slik at vinsjen er mer effektiv og sertifisert for bruk til fortøyning og slep, legger han til.

Skaper arbeidsplasser

Servicebåt AS har base i Austevoll og har allerede 23 ansatte.

– Vi er svært godt fornøyde med at selskapet vårt etter bare 18 måneder drifter fire fartøy og har fått så mange ansatte. Det er kjekt å skape arbeidsplasser, sier han fornøyd.

Han forteller videre at de har planer om flere fartøy i nærmeste fremtid, noe som vil resultere i enda flere arbeidsplasser.

– På våre oppdrag med for eksempel avlusing ser vi ofte at mekaniske avlusningsmetoder kan gi høy dødelighet. Vi har derfor utviklet en metode for å hente opp og sortere ut død fisk. Den levende fisken kan avlives etter godkjent metode og få kjølt ned før levering på slakteri. Vi har nå et nødprosessfartøy på blokka og søker i markedet etter kunde for prosjektet, forteller han.

Utrustet for framtiden

Servicefartøyet «SAS Leo» har en mindre hjelpevinsj for avlasting i forbindelse med fortøyningsarbeid. Den har plateholder for avlåsing av koplingsplater ved fortøyning og egne fester for å sette på en mobil haikjeft med kjetting og trosselås på 20 tonn kraft. Fartøyet har fått påmontert en ekstra kran på 32 t\m med 6 tonns vinsj forut på styrbord side.

– «SAS Leo» er som du skjønner fullt utrusta for å påta seg oppgaver med fortøyningsarbeider selv etter den forventa innskjerpinga av slikt arbeid og påbud om utstyr som vi forventer kommer i 2018. Fartøyet har også en ny type spylepumpe integrert i babord skrog, forteller han engasjert.  

Hauge forteller at de vil teste ut den nye Kamat-pumpa frå Akva Group i forbindelse med notspyling og annen spyletjenester som de har.

– Vi har store forventninger til at denne pumpa skal være mye betre energiøkonomisk i forhold til serviceintervall og kostnader med dette, forteller Hauge.

– Første i landet som er godkjent

Fartøyet skal ha et mannskap på fem, der to er på jobb og tre har fri. Dette går i rotasjon. Men om det er behov for flere, er fartøyet godkjent for fire mann og det er lugarkapasitet til dette.

Fartøyene i Servicebåt AS sin flåte er blant de første i landet som er godkjent etter den nye sertifiseringsordninga i klassen «Liten Kystfart» med fire mann om bord.

Hoveddata

Lengde

14,95 meter

Bredde

10,00 meter

Ferskvann

4,5 m3

Ballastvann

30,3 m3

Motor

Nogva/Scania Type DI 13 70M nedjustert til 500 hk

Gir og propell

Nogva HC-258 gir med 3,03:1 reduksjon og vridbar propell på Ø1125 mm.

Hjelpemotor

Nogva Deere Marine 4045DFM50 på 47,5 KVA

Thruster

4 stk 50 hk sidethrustere

Dekkskran

Pallfinger PK65002 (M)E med hydraulisk rekkevidde på 21 meter og Pallfinger PK32050 (M)E med vinsj og rekkevidde på 21 meter

Lugarer

3 stk med totalt 4 køyer