«Inter Scotia» er levert

I likehet med søsterskipet «Inter Atlantic» er det designet med fokus på fiskehåndtering, fiskevelferd og biosikkerhet.

Publisert Sist oppdatert

Dette er det andre nybygg fra Zamakona Yards Bilbao. «Inter Scotia»  er en batterihybrid brønnbåt, er designet av Salt Ship Design, og har en lastekapasitet på 2,500 m3.

Fartøyet er 76,6 meter langt og 14 meter bredt. Det er et hybrid- batterielektrisk fartøy, og er utstyrt med Corvus Orca Energy, som har ESS kapasitet på 994 kWh. 

I kombinasjon med varmegjenvinning og andre tiltak, gir det betydelig redusert drivstofforbruk og klimagassutslipp, skriver selskapet i en pressemelding.

Fiskehåndteringssystemet er levert fra MMC First Process, og i tillegg har fartøyet installert et stort produksjonsanlegg for ferskvann. Ferskvannsproduksjonen av sjøvann blir gjort gjennom omvendt osmose, med en produksjonskapasitet på 5,000 m3 ferskvann i løpet av 24 timer. 

Intership har siden 2016 ledet an utviklingen innenfor ferskvannsbehandling av lus og AGD (amøbegjellesykdom) ved bruk av omvendt osmose, skriver de.

I løpet av de syv siste årene har selskapet opparbeidet seg omfattende operasjonell erfaring i ferskvannsproduksjon og ferskvannsbehandling. Erfaringen er videre brukt til å aktivt utvikle og forbedre eksisterende og planlagte system. Resultatet er et spesialdesignet omvendt osmosesystem for brønnbåt, som gir en svært effektiv, rimelig og miljøvennlig metode for lus-, AGD- og annen gjelle behandling av oppdrettsfisk. 

«Inter Scotia» går direkte inn på en fast avtale for et større oppdrettsselskap i Skottland. Etter noen måneder i arbeid vil nybygget bli tatt ut av arbeid for installasjon av avlusersystemet FLS Caligus R600. Kombinasjonen av ferskvannsbehandling og lavtrykksbehandling er en effektiv og skånsom metode for fjerning av lakselus og gjelleutfordringer i samme operasjon.

– Det er med stor glede at vi nå tar levering av vårt tredje skip med Intership sitt industriledende oppsett for produksjon og behandling av laks med ferskvann. Ferskvannsbehandling er sannsynligvis en av de mest skånsomme behandlingsmetodene, og det er mulig å høste både økonomiske-, tidsmessige- og miljømessige besparelser ved å tilrettelegge for slik behandling gjennom installasjon av høykapasitets produksjonsanlegg for ferskvann. Videre har vi to andre brønnbåter under bygging med enda større produksjonskapasiteter, sier Ole Peter Brandal, daglig leder i Intership.