Napier har kontrahert et nytt prosessfartøy, som får navnet «Tauriko» og har en lengde på 85 meter.

Har bestilt verdens største prosessfartøy av sitt slag

Napier har inngått kontrakt med det spanske verftet Freire om bygging av et nytt prosessfartøy. Fartøyet blir det største i selskapets flåte og får en toppfart på opptil 18 knop.

Publisert

Det tradisjonsrike Freire-verftet i Vigo har røtter tilbake til 1800-tallet og er kjent for bygging av avanserte spesialfartøy. 

Det nye fartøyet «Tauriko» blir bygget med utgangspunkt i Napiers eksisterende design, kjent fra fartøyene «Tauroa» og «Tautiki», men får flere teknologiske oppgraderinger.

– Tauriko blir en videreutvikling av våre nyeste fartøy, med fokus på effektivitet, fiskevelferd og logistikk. Vi øker både hastigheten og automatiseringen om bord, sier Napier i en pressemelding.

Øker hastigheten til 18 knop

Det nye fartøyet får en toppfart på opp mot 18 knop. Dette skal redusere transporttiden mellom merd og slakteri betydelig. I tillegg får «Tauriko» et nytt lossesystem som vil kutte liggetiden i havn ved lossing og vask.

Fartøyet skal ha en kapasitet på 200 tonn laks i timen.

Designet, utviklet i samarbeid med Salt Ship Design, gir en kapasitet på 200 tonn laks i timen. Fartøyet får tanker med nedkjølt sjøvann og plass til rundt 750 tonn fisk under lukket transport.

Avansert teknologi om bord

«Tauriko» utstyres med en topp moderne fiskebehandlingspakke levert av MMC, Baader og Optimar. Napier trekker frem at erfaringene fra drift av tidligere prosessfartøy har bidratt til nye teknologiske løsninger.

Med en lengde på nærmere 85 meter blir «Tauriko» både Napiers største fartøy og verdens største prosessfartøy innen sitt segment. Etter leveringen vil Napier-flåten bestå av syv fartøy.

Selskapet forventer å trenge rundt 30 nye medarbeidere når «Tauriko» settes i drift.

Bedre fiskevelferd og biosikkerhet

Napier understreker at bruk av prosessfartøy gir både bedre fiskevelferd og redusert smitterisiko. Fisken avlives umiddelbart etter at den kommer om bord, noe som fjerner transportstress og dødelighet.

Fartøyet opererer som et lukket system uten vannutveksling med sjøen, og med separate laste- og lossesystemer for å hindre smitte mellom levende og slaktet fisk.

– Mattrygghet og fiskevelferd er kjerneverdier for oss. Vi følger anerkjente internasjonale standarder og blir jevnlig kontrollert av uavhengige aktører, skriver Napier.

Selskapet ser frem til samarbeidet med Freire-verftet, og mener «Tauriko» vil sette en ny standard for storskala prosessfartøy i oppdrettsnæringen.

Etter leveringen vil Napier-flåten bestå av syv fartøy.