Illustrasjon av arbeidsbåtene som er designet av Progreen.

To nye hybridfartøy til Abyss

Abyss har inngått kontrakt med Vaagland Båtbyggeri om to batterihybride arbeidsbåter.

Publisert Sist oppdatert

Kontrakten er inngått med Vaagland Båtbyggeri, og markerer ifølge selskapet en viktig milepæl i selskapets satsing på bærekraft, kapasitet og kvalitet.

– Det handler ikke bare om fartøy, men om å levere tryggere, mer effektive og bærekraftige tjenester, sier Victor Jensen, CEO i Abyss.

Et grønt og strategisk veivalg

Fakta om fartøyene

  • Lengde totalt: 28,90 m

  • Lengde mellom perpendikulærer (PP): 23,95 m

  • Bredde: 12,6 m

  • Dekksareal: 140 m²

  • Batterikapasitet: 1051 kWt

  • Kraner: 2 stk

  • Lugarer: 8

  • Køyeplasser: 10

De to nye fartøyene er en del av Abyss sin langsiktige strategi for å modernisere flåten og redusere selskapets miljøavtrykk. Selskapet har satt seg et mål om å redusere CO₂-utslippene med 20 % innen 2030, og investering i hybridteknologi er et sentralt virkemiddel i dette arbeidet.

– Vi bygger en flåte for fremtiden – og vi gjør det med partnere som deler vårt syn på kvalitet, innovasjon og miljøansvar. Disse fartøyene gjør oss enda bedre rustet til å møte kundenes behov og fremtidens krav, sier Jensen.

Hybridfartøyene vil bidra til lavere utslipp, mindre støy og høyere energieffektivitet. Samtidig får Abyss økt fleksibilitet og kapasitet til døgnkontinuerlig drift – spesielt viktig i en næring med stadig høyere krav til presisjon, bærekraft og pålitelighet.

Lokal kvalitet og moderne teknologi

Fartøyene, byggnummer 160 og 162, er utviklet i samarbeid med Progreen AS. Med en lengde på 28,9 meter og bredde på 12,6 meter får hver båt en batteripakke på 1051 kWt og komplett dekksutrustning, inkludert to kraftige kraner. Skrogene bygges i Polen og utrustes ved Vaaglands verft på Nordmøre.

– Vi er svært glade for å få tilliten til å bygge disse fartøyene for Abyss. Det er en kunde med høye ambisjoner og tydelige krav. Med vår overbygde dokk og bruk av lokale leverandører skal vi levere fartøy med høy kvalitet og lavt miljøavtrykk, sier Gunnar Arnold Norbø, CEO i Vaagland Båtbyggeri.

Stålkutting starter etter planen i august 2025, med levering i første kvartal 2027.

Avtalen ble inngått etter forhandlinger mellom Victor Jensen, administrerende direktør i Abyss, og Gunnar Arnold Norbø, administrerende direktør i Vaagland Båtbyggeri.