Oppfinner Thor Vaagland (til venstre) og teknisk sjef Endre Brekstad i FSV viser frem taulåsen montert på fartøyet ''Multi Innovator''. Foto: MB Hydraulikk.

Få en sikrere arbeidsdag på sjøen med Thor Taulås

Thor Taulås er en patentert taulås for bruk på servicebåter i havbruksnæringen. Historien om hvordan den ble til startet våren 2015. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Endre Brekstad fra Tustna, teknisk sjef i FSV, savnet et godt taulås for sine havbruks servicebåter som kunne bidra til å gjøre fortøyningsarbeidet for merdene lettere, og ikke minst tryggere for mannskapet om bord.

Taulås fantes fra før i markedet, men utfordringen var å få finne et som ikke skadet tauet i prosessen.

- Må ikke bli skader

Krav til taulåset er at de med sikkerhet og stor belastning skal kunne holde fast sleipe og begrodde tau som har ligget i sjøen i lang tid. Men det helt vesentlige, i tillegg til sikkerhet, er som nevnt at det ikke må bli noen skader på tauet under denne operasjonen, da det etter håndtering skal uskadd ut i sjøen igjen.

Tidligere kunne dette være en risikofylt operasjon for mannskapet om bord FSV sine havbruks servicebåter.

Skipper Espen Drivenes betjener taulåsen fra styrehuset. Foto: MB Hydraulikk.

Tok utfordringen

Endre fortalte Thor Vaagland om de utfordringer de hadde under dette arbeidet. Thor tok utfordringen, og laget først noen skisser av hvordan han så for seg et slikt utstyr kunne utformes.

Han bygde deretter en prototype av selve holdemekanismen som han og Endre testet ut. Denne testen viste seg å være så vellykket at den videre utviklingen av et egnet verktøy kunne fortsette. 

Fokus på sikkerhet

Sjøfartsdirektoratet har fokus på sikkerheten i havbruksbransjen, og krever en høy sikkerhetsfaktor på slikt utstyr. Derfor måtte taulåsen dimensjoneres for et strekk på opptil 30 tonn! uten at tauet det ble skadet.

Det ble innledet et samarbeid med MB Hydraulikk i Aure, og Astero i Molde.

Arne Hafskjær hos Astero og Thor Vaagland samarbeidet tett med FSV i det videre utviklingsarbeidet. MB Hydraulikk tok seg av de hydrauliske komponentene i taulåsen samt fjernbetjeningen fra styrehuset.

Det ble søkt og innvilget patent på taulåsen med Thor og undertegnede som patentinnehavere.

Arbeidet med å bygge en fullskala prototype ble igangsatt hos Astero og MB Hydraulikk sommeren 2016, og i november samme år var denne montert og klar til uttesting ombord på FSV sitt fartøy ‘’Multi Safety’’.

Denne prototypen fungerte så godt at Endre Brekstad bestilte taulåset til sine siste nybygg ‘’Multi Innovator’’ som de nettopp har fått overlevert, og for neste båt som fortsatt er under bygging.

‘’Multi Innovator’’ ble overlevert til FSV med en komplett dekkspakke levert av MB Hydraulikk. Dekkspakken omfatter Ankervinsj, Haikjeft med styrepinner, Tugger vinsj, Capstaner, to sidepropeller, Elektrohydraulisk aggregat 3x60Kw samt en dobbel Ankerhåndteringsvinsj med hivekraftbegrensing.

Automatisk

Hivekraftbegrensning fungerer slik at når operatøren puncher inn bruddlasten på det aktuelle tauet så vil vinsjen automatisk begrense maximal hivekraft til 40% av bruddlasta, ihht forskrift.

MB Hydraulikk tilbyr nå patentert taulås for bruk på servicebåter i oppdrettsnæringen. Utstyrsleverandøren leverer skreddersydde dekkspakker til havbruksbransjen og jobber innovativt for at finne den beste løsningen for at møte kundens behov. 

Se PDF-brosjyre om taulåsen her.

Kontakt person: Daglig leder Kjetil Ås 

Telefon: +47 71 64 77 00

E-post: post@mbh.no

Sjekk også ut hjemmesiden her.