Render av fartøyet: AQS
Render av fartøyet: AQS

Bestiller ny hybrid servicekatamaran

Skagen Ship Consulting er valgt av rederiet AQS for å utvikle et 18,5 meter hybrid servicefartøy optimalisert for oppdrag i oppdrettsnæringen.

Publisert

AQS har allerede inngått en timecharter-avtale for nybygget til Cermaq Finnmark, opplyser selskapet i en pressemelding.

Fartøyet er designet av Macduff Ship Design i samarbeid med Skagen Ship Consulting og AQS. Skagen Ship Consulting vil stå for leveranse av design- og utstyrspakke og båten blir bygget i sin helhet ved TRX Marine i Yalova, Tyrkia.

Fra TRX Marine Samet Cirlak (Teknisk sjef) Görkem Uckan (Daglig Leder) Vedat Dogusel (Styreleder) Fra AQS Kristian Hjertvik (Markeds- og teknologisjef John Wærnes (Skipper) Kim Aakervik (Teknisk sjef) Edvard Løfsnæs (Styremedlem og eier) Fra Skagen Ship Consulting Håkon Rugland (Partner og Daglig Leder) Patrick Ramsberg (Partner)
Fra TRX Marine Samet Cirlak (Teknisk sjef) Görkem Uckan (Daglig Leder) Vedat Dogusel (Styreleder) Fra AQS Kristian Hjertvik (Markeds- og teknologisjef John Wærnes (Skipper) Kim Aakervik (Teknisk sjef) Edvard Løfsnæs (Styremedlem og eier) Fra Skagen Ship Consulting Håkon Rugland (Partner og Daglig Leder) Patrick Ramsberg (Partner)

- Etter flere måneders tett samarbeid med AQS, gleder vi oss veldig over at de valgte å gå videre med løsningen vi sammen har kommet frem til. Vi anser dette som en stor tillitserklæring og ser frem til samarbeidet», sier Patrick Ramsberg, partner i Skagen Ship Consulting.

Bærekraft, trivsel og sikkerhet for mannskapet om bord har vært sentralt i utviklingen av fartøyet, som er laget for 24-timersdrift.

- Vi har i dag fire båter under bygging med hybride løsninger, samt fremtidsplaner for nullutslippsløsninger, sier Kristian Hjertvik, markeds- og teknologisjef i AQS.

Fartøyet vil være utstyrt med en hybridpakke utviklet av Bertel O. Steen Power Solutions med en batterikapasitet på 1156 kWh som lades via landstrøm eller Nogva Scania generatorsett. Nogva Heimdal Propulsion leverer gir og propell, som gir en bollard pull på 21 tonn. Dekksutstyr og hydraulikk ombord leveres fra SHM Solutions, mens 2 stykk Palfinger 150002 kraner leveres av Bergen Hydraulics. Fartøyet utstyres også med 4 stykk Veth VT-90 tunnel-thrustere fra Marine Parts & Propulsion for best mulig manøverbarhet.

Hoveddata:

  • Lengde: 18,50 m

  • Bredde: 12,00 m

  • Dybde: 4,60 m

  • Byggemateriale: Stål

  • Mannskap: 4

  • Bollard Pull: 21 Tonn

  • Hybridsystem: Bertel O. Steen Power Solutions

  • Generatorsett: Nogva Scania

  • Fremdriftspakke: Nogva Heimdal Propulsion

  • Dekksutstyr: SHM Solutions

  • Capstans: Lorentzen Hydraulikk

  • Kraner: 2 x Palfinger PK150002 – Bergen Hydraulics

  • Tunnel-thrustere: 4 x Veth VT90 – Marine Parts & Propulsion

  • Lys-pakke: Glamox