Tarald Kleppa Øvrebø og Christian Bjørnsen fra Harbor AS mottok Innovasjonsprisen under Aquaculture UK i Inverness. Her sammen med Sarah Riddle (blå kjole) og Cheri Arvonio t.v og programleder Grant Stott t.h.

Innovasjonsprisen til norsk aktør

Den norske teknologibedriften Harbor AS ble kåret til vinner av årets Innovation Award under havbruksmessen Aquaculture UK torsdag.

Publisert Sist oppdatert

Prisen ble utdelt i Inverness 19. juni, og markerer en internasjonal anerkjennelse av selskapets arbeid med Harbor Fence.

– Vinneren av årets Innovasjonspris er Harbor AS for deres produkt Harbor Fence. Gratulerer så mye, skriver Aquaculture UK på LinkedIn.

Teknologi mot maneter og lakselus

Harbor Fence er utviklet for å bedre kontrollen i merdmiljøet og har vist forebyggende effekt mot både lakselus og perlesnormaneten. Teknologien baserer seg på pulserende strømfelt, og er et ikke-medikamentelt tiltak i kampen mot kjente utfordringer i havbruksnæringen.

Tarald Kleppa Øvrebø og Christian Bjørnsen fra Harbor AS mottok Innovasjonsprisen under Aquaculture UK i Inverness.

– Vi ble utrolig glade og stolte over å vinne! Hele teamet har jobbet lenge og målrettet med utviklingen av Harbor Fence, og det å få en slik anerkjennelse betyr mye. Det gir motivasjon og bekrefter at vi er på rett vei, sier FoU-sjef i Harbor, Tarald Kleppa Øvrebø til Kyst.no. 

Både Kleppa Øvrebø og daglig leder Christian Bjørnsen var til stede under utdelingen i Skottland.

Juryen vektla praktisk nytte

Ifølge Kleppa Øvrebø tror selskapet at det var kombinasjonen av innovasjon og dokumentert effekt som gjorde utslaget.

– Manet-problematikken har vært en voksende utfordring i oppdrettsnæringen, og Harbor Fence gir en ny og effektiv måte å beskytte fisken på. I tillegg har vi dokumentert effekt også på infeksiøse lusestadier, noe som gir teknologien en bredere nytteverdi og bidrar til å redusere samlet smittepress i anleggene, sier han.

Gir synlighet og gjennomslag

Harbor Fence har vært testet i både lab og felt, og juryen la vekt på at løsningen er kommersielt tilgjengelig, har vist konkrete resultater og retter seg mot reelle utfordringer i næringen.

– Prisen gir oss ekstra synlighet og troverdighet i markedet. Det betyr mye både når vi nå jobber videre med partnere i Norge, og når vi ser på muligheter internasjonalt. En slik anerkjennelse åpner dører og gir tyngde i dialoger med potensielle kunder og investorer, mener Kleppa Øvrebø.

Aquaculture Awards 2025 delte ut priser i 13 kategorier, blant annet bærekraft, dyrevelferd og samfunnsarbeid, i tillegg til innovasjonsprisen. Arrangementet ble ledet av den skotske programlederen og komikeren Grant Stott.

Administrerende direktør Christian Bjørnsen (til venstre) og forsknings- og utviklingssjef Tarald Kleppa Øvrebø med prisen.