Protex og SINTEF Teknologi og Samfunn mottok Merket for god design for havbruksklærne Ragnarok. Foto: Protex.
Protex og SINTEF Teknologi og Samfunn mottok Merket for god design for havbruksklærne Ragnarok. Foto: Protex.

- Suksess med superklær til havbruksnæringen

Oslo: Arbeidsklær for fiske og havbruk har lenge vært tunge og upraktiske, men Protex har utviklet lett, funksjonelt arbeidstøy inspirert av sportsklær. Nå får klærne Merket for god design.

Publisert

Det var onsdag ettermiddag trønderselskapet Protex, som holder til i Trondheim og Ålen, mottok den prestisjefylte designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA), kommer det frem i en pressemelding fra pressenytt.

Utdelingen fant sted på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag, som er Norges viktigste møteplass for inspirasjon, nettverksbygging og faglig påfyll.

 – Havbruksnæringen er blant Norges største eksportnæringer. Store summer investeres i næringen hvert år, men klærne til dem som jobber i næringen har vært viet lite oppmerksomhet før Protex satte i gang et utviklingsprosjekt som har resultert i arbeidstøyet Ragnarok. De ansattes brukererfaringer er godt ivaretatt, noe mange smarte detaljer vitner om. Klærne er et eksempel på vellykket samarbeid med forskere, sier Thea Mehl, prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter.

Foto: Protex.
Foto: Protex.

Spille hverandre gode

Ragnarok ble til etter et fruktbart samarbeid med SINTEF Teknologi og samfunn. Jens Christian Hernes, styreleder i Protex AS, skryter av SINTEFs folk.

– Samarbeidet med produktdesignerne Tore Christian Storholmen og Ole Petter Næsgaard i SINTEF Teknologi og Samfunn har fungert meget godt. Vi har vært gjennom et internt kompetanseløft i Protex, og det har vært både lærerikt og spennende, sier han.

Målet har vært å utvikle produkter som er tilpasset dagens og fremtidens arbeidssituasjon i og omkring oppdrettsnæringen.

– Design ble en viktig del av prosjektet. Vi så tidlig at funksjon og design må harmonere og "spille hverandre gode" hvis kolleksjonen skal ivareta brukernes behov og skille seg ut i mengden. Klærne skal være profesjonelle samtidig som det skal være "tøft" å gå med dem, sier Hernes.

Utviklingen av kolleksjonen er organisert og finansiert som et SkatteFunn-prosjekt. Testing har stått sentralt.

 Til utlandet

– Vi har hatt sterkt fokus på brukermedvirkning, og har gjennomført mange testrunder underveis. Slike runder krever mye av brukere, utviklere, designere og produksjonsapparatet samt kommunikasjonen mellom de ulike leddene. Derfor stilles det store krav til dokumentasjon og visualisering. Produksjonstekniske utfordringer oppstår alltid og dem må man håndtere fortløpende, sier styrelederen.

Protex jobber nå med salg av klærne direkte til ulike havbruksaktører, og inngår i tillegg partnerskap med forhandlere langs kysten. Viktige eksportmarkeder har vist interesse, noe som kan bety salg på det internasjonale markedet.

- Nå ønsker vi å etablere oss som en innovativ og rask samarbeidspartner i segmentet for arbeids- og fritidsklær. Vi har egne fabrikker i Estland - som er nært hjemmemarkedet. Vi legger vekt på kvalitet og leveransemessig presisjon, og ser mange muligheter fremover, sier han.

– Å få Merket for god design er en anerkjennelse av det gode arbeidet med dette prosjektet både internt og eksternt. Utmerkelsen vil også øke bevisstheten rundt design i en utviklingsprosess, sier Hernes.

Protex fikk Merket for god design også i fjor, da for den nye og innovative hoftebeskytteren HiP.

* Transform 2016 streames i sin helhet på doga.no fra klokken 10.00 onsdag 27. april. Priser og utmerkelser deles ut etter kl 18.00.