Lille Asia Sushi
Lille Asia Sushi

Sushisalget økte 220 prosent

– Sushisatsingen til Spar ble en gedigen suksess, og salgstallene har gått rett i været, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland, i Norgesgruppen.

Publisert

therese@kyst.no

- Spar og Eurospar en den store vinneren med henhold til vekst på sushi med 220 prosent vekst etter å ha kjørt sushikampanje hele våren, fortsetter Søyland i Norgesgruppen.

 Martin Munthe-Kaas, markedssjef for kjøpmannshuset, sier at sushi har vært i Spar/Eurospar sitt sortiment så lenge det har vært tilgjengelig for dagligvare.

- Vi kjørte en sushikampanje i vår som var meget vellykket. Det var den første store kampanjen vi har kjørt, og for meg bekjent den første av sitt slag i Norge, sier han til Kyst.no.

Markedssjefen sier at det er i kundesegmentene «kvalitetsbevisste» og «moderne familier» som kjøper mest sushi. Det er også i disse segmentene kjeden hadde størst vekst.

- I hovedsak er det Sjømathuset i Oslo som er vår sushileverandør, men i enkelte områder må vi bruke lokale leverandører. Snittalderen på Spar-kunden er cirka 54 år, så sushikundene var generelt under snittalderen til kundene i kjeden, utdyper Munthe-Kaas.

Økt satsing gir profitt

Spar satset ved å ha sushi til 40 prosent rabatt i helgene og Søyland påpeker at økt tilgjengelighet var en av faktorene til det økte salget.

- Sushisatsingen ble en gedigen suksess, og salgstallene har gått rett i været, sier kommunikasjonssjefen for Norgesgruppen.

Hun forklarer at resten av Norgesgruppen sine aktører, også har hatt en jevn salgsøkning.

- Per juli har Norgesgruppen en sushi vekst på 11,5 prosent. Det er en verdi på 47,5 millioner kroner. Volum utviklingen er cirka det dobbelte, sier hun til Kyst.no.

Søyland forklarer at differansen i salgsveksten skyldes generelt reduserte priser til forbruker, grunnet effektivisering i produksjon og kampanjer.