
10 krav til «dødstrailerne»
Stortingspolitiker mener tiden er inne for å stanse vogntogene som ikke følger det norske regelverket. Sammen med syv andre Ap-representanter fremmet hun forslag med 10 tiltak for å bedre situasjonen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Laksenæringen står årlig for en stor andel av transporten med vogntog på norske veier. Det er heller ikke noe nytt at trailere fullastet med laks er innblandet i ulykker. Situasjonen toppet seg i høst da det begynte å fryse på i nordlige deler av landet.

- Nå er tiden inne for å stanse «dødstrailerne», uttaler nestleder i Arbeiderpartiet Helga Pedersen i en pressemelding.
Sammen med syv andre representanter fra Arbeiderpartiet, fremmet hun et forslag i Stortinget med 10 tiltak for å bekjempe farlige vogntog på norske veier.
- Det sier seg selv at et 50 tonns kjøretøy uten vinterdekk på norske veier er livsfarlig. I hele vinter har vi sett skremmende bilder av vogntog som seiler rundt på norske veier. De som underbetaler sine sjåfører og har dårlig utrustede biler truer sikkerheten på veiene våre, mener Pedersen.
Her er de ti tiltakene som Ap-representantene har listet opp:
- Juridisk, økonomisk og forsikringsmessig medansvar for oppdragsgiver (virksomheter) ved kjøp av transporttjenester.
- Regionale verneombud for transportsektoren som kan bidra til å få oversikt over, samt avdekke, ulovlige og uønskede forhold i sektoren.
- Styrke, samt bedre samordningen av, Tollvesenet, påtalemyndighetene, Vegmyndighetenes- Biltilsynets og skattemyndighetenes arbeid mot transportkriminalitet.
- Bedre kontroll- og sanksjonsmuligheter: vegmyndighetene og politiet må få tydeligere retningslinjer og myndighet til å kunne holde igjen kjøretøy som viser seg å ikke være egnet for norske vegforhold. Mulighetene for å avsløre falske førerkort må bedres.
- Krav om at det skal være betalt inn penger på de obligatoriske bompengebrikkene før det aktuelle transportmidlet krysser norsk grense.
- Innskjerpede regler for kabotasjekjøring i godstransporten, herunder vurdering av de finske reglene for kabotasje.
- Økte krav til utstyr og kompetanse for sjåfører på vinterføre: krav om glattkjøringskurs for alle sjåfører, samt strengere krav til kvalitet på vinterdekk, deriblant krav om vinterdekk på tilhengere.
- Et sentralt nettbasert register over alle transportoppdrag som pågår i Norge, slik at det blir enklere for myndighetene å føre kontroll med disse
- Vurdere hvordan kabotasjekjøring innen turbilbransjen bør reguleres.
- Styrke informasjons- og holdningsarbeidet knyttet til sosial dumping i transport- og logistikkbransjen.