Laks i olje

100 millioner ser norsk program

Det norskproduserte mat- og reiseprogrammet Perfect Day sees av 100 millioner mennesker i flere enn 100 land. For femte år på rad er norsk sjømat tilberedt på TV-skjermer over hele verden.

Publisert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Et årelangt samarbeid mellom produksjonsselskapet Tellus Works og Eksportutvalget for fisk (EFF) har gjort serien med mat- og reiseprogrammer til et utstillingsvindu for norsk sjømat.

- Publikum til disse programmene er så bredt sammensatt at vi ikke på noen annen måte kan nå så mange så raskt med historien om norsk sjømat, sier Svein Wara i EFF i en pressemelding.

Historien bak maten For det er nettopp historien om maten som kommer fram i disse programmene. I årets sesong tilbereder kokken Andreas Viestad blant annet torsk på Svalbard, sei i Bodø og kveite på Helgelandskysten. I tillegg til at TV-kokken lager en frokost, en smårett og en hovedrett, knytter hvert av programmene spennende mennesker og natur til hovedingrediensen - På denne måten blir råvaren forankret til en historie, og i de norske programmene viser både ord og bilder at norsk sjømat kommer fra det kalde, klare og rene havet. Inntrykket som TV-seerne sitter igjen med, er at den beste sjømaten kommer fra Norge, sier Wara.

Bærekraft Produksjonen av årets episoder startet i sommer, og i disse dager reiser Viestad til Svalbard med kystvaktskipet KV Svalbard. Sammen med en gammel fangstmann og skipperen på kystvaktskipet lager Viestad her et program med bærekraftig forvaltning som tema og torsk fra Barentshavet som hovedingrediens. - Dette er den perfekte rammen for å fortelle historien om miljø og forvaltning. Skipperen på broa framstår som vaktmannen over verdens største og mest verdifulle torskebestand, og som garantisten for at også våre etterkommere skal kunne legge sjømat med høy kvalitet på tallerkenen. Samtidig tilbereder Andreas Viestad godt forvaltet, kontrollert og bærekraftig torsk fra Barentshavet på bakdekket, sier Wara i en pressemelding.