
1200 utstillere på sjømatmesse
Tretten norske sjømat bedrifter stilte ut på China Fisheries i år. Messen har befestet sin posisjon som den største og viktigste sjømatmessen i Asia, og vokser fra år til år, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det er 1 200 utstillere fra 39 land og 20 000 besøkende. Innovasjon Norge står for en felles norsk stand på China Fisheries. Laks størst på den norske standen, men andre arter som sild, makrell og hvitfisk er også representert.
- Det er helt klart muligheter for norsk sjømat av all typer i det kinesiske markedet, sier Zhang Jiwu i Innovasjon Norge i Beijing, og legger til at god kunnskap om det kinesiske markedet og konsumenten er viktig for å lykkes.
For fleste bedriftene har deltakelse på messen vært en årlig begivenhet og interessen for norske leverandører av teknologi og tjenester øker. Kina, som andre asiatiske land, ser på muligheter for bærekraftig utvikling og modernisering av fiskeri- og akvakultursektoren.
- Det er ikke enkelt å komme inn på det kinesiske markedet, som gjør det enda viktigere å finne riktige samarbeidspartnere for implementering av norske løsninger, sier Zhang Jiwu. Innovasjon Norge har kontorer både i Beijing og i Shanghai.
- Vi vil gjerne hjelpe norske bedrifter både innen for sjømat og utstyr til å komme inn på det kinesiske markedet. Vi har midler, nettverk og kompetanse som vi kan stille opp med, sier Knut O. Sørli, leder for Innovasjon Norge i Kina.
Innovasjon Norge, Den norske ambassaden i Kina, Forskningsrådet og Sjømatrådet arrangerte seminarer om sjømat og bærekraftig akvakultur dagen før messeåpningen. Interessen var stor både fra norsk side og ikke minst den kinesiske. Totalt var det rundt 300 deltakere på disse seminarene.