Kolbjørn Giskeødegård

60 000 tonn laks «forsvunnet» fra USA

Tromsø: Dersom den totale globale tilførselen av laks ville vært på normalt nivå mellom 2006 og 2011 skulle det vært betraktelig mer laks i USA-markedet enn hva det er i dag. - Potensialet i USA er meget hyggelig, mener analytiker.

Publisert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Dersom vi hadde hatt en normal utbyttesituasjon i verden, og ikke chilenerne hadde falt vekk for en periode, hadde det ikke vært urimelig å anta at man ville hatt en sterkere salgsvekst og markedsvekst enn det man har hatt. Antar man så at USA hadde hatt samme gjennomsnittlige vekstrate fra 2006 til 2011, så skulle det vært 60 000 mer tonn laks i USA-markedet enn hva det er i dag, sier Kolbjørn Giskeødegård.

Da den chilenske næringen nedsmeltet i 2008 og 2009 medførte det en betraktelig økning i den amerikanske importen av norsk laks. Primært er det canadierne som brødfør amerikanerne med laks, men da markedet forsvant åpnet det også dørene for at mer norsk laks ble fraktet over Atlanteren.

Artikkelen fortsetter under bildet..

USA-POTENSIAL: Ifølge Nordea-analytiker Kolbjørn Giskeødegård er det potensial for 60 000 tonn mer laks i USA.

Hyggelig potensial i USA

Kolbjørn Giskeødegård

Samtidig medførte nedsmeltingen av den globale tilbudsveksten gikk kraftig tilbake. Ifølge seniorsjømatanalytiker Kolbjørn Giskeødegård har det til sammen betydd at det totalt er potensial for betraktelig mer eksport til USA enn hva det er i dag.

- Det er ikke gjort i en håndvending og ta i gjen det tapte. Selv om det er et 60 000 tonns potensial i USA betyr ikke det at man kan plassere 60 000 tonn mer i USA uten at markedet kollapser. Samtidig illustrerer tallene at det bør være et hyggelig potensial i USA, sier Giskeødegård.

Høy canadisk produksjonskost åpner for Norge

Canadiernes betraktelig høyere produksjonskostnivå enn hva det er i Norge gjør at selv med økte transportkostnader vil det fremdeles være marked for å eksportere fisken til USA

- Det markedet som gir best betaling vil alltid være det mest attraktive, og så lenge prisforskjellen er mindre enn fraktulempen så vil man selge på Europa, sier Giskeødegård.