Fat Jet Cargo Vessel - fiskeferge

Alt klart for verdens raskeste fiskeferge

Om to år settes verdens raskeste trailerferge inn mellom Drammen og Frankrike. Med en fart på 34 knop skal fergen frakte fisk til Boulogne i Frankrike og returnere til Norge med frukt og grønnsaker.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Illustrasjon av fergen som skal frakte fisk fra Drammen til Boulogne i Frankrike.
Foto: BGV/Drammen Havn
Kristian Landmark Skaar På onsdag i forrige uke tegnet Drammen havn en samarbeidavtale med havnene i Boulogne i Frankrike og Santander i Spania. I følge en melding fra Drammen Havn vil avtale ta sikte på å bygge opp et nettverk for lynrask transport sjøveien, noe som kan få stor betydning for norsk fiskeindustri og andre deler av norsk næringsliv. Tre skrog og en fart på 34 knop Selve fergen er en gassturbindrevet trimaran (tre skrog) med en lengde på 180 meter og bredde på 45 meter. Skipet vil kunne ta 63 vogntog eller 85 trailerhengere og ha en marsfart på 34 knop. Overfarten fra Norge til Frankrike vil da ta 19 timer. I følge maritim sjef i Drammen havn Ivar A. Vannebo er dette en halvering av dagens transporttid. - Denne godsfergen er en revolusjon i forhold til fart. Den er rask, fleksibel og miljøvennlig, sier en engasjert Vannebo til kyst.no. Fergen er utviklet av franske ingeniører og vil etter planen bli bestilt i løpet av 2005. - Vi tar sikte på å sette fergen i drift i løpet av 2007, men det er litt avhengig av hvilket verft som kommer til bygge fergen, sier Vannebo. I følge meldingen fra Drammen havn valgte franskmennene akkurat Drammen på grunn av byen beliggenhet i forhold til Europa og byens sentrale beliggenhet på Østlandet. - Vi har også store kjøle- og termolagre og en infrastruktur som kan videreutvikles til å møte fremtidens transportbehov, legger Vannebo til.