Arbeidet med havnestrukturen i Oslofjorden har kommet ett steg videre
- Det er ikke aktuelt å bygge ny containerhavn på verken Kambo, Kommersøya eller i Snekkestad/Mulvika.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Jeg vil derimot umiddelbart ta initiativ til å opprette et havneselskap, Viken havneselskap. For å komme raskt i gang initierer jeg opprettelsen av selskapet, og alle interesserte havner inviteres til å delta. Havneselskapet skal på oppdrag fra departementet utrede alternative regionale havneløsninger - dette sier fiskeriminister Svein Ludvigsen i forbindelse med Regjeringens behandling av forstudien om alternative havneløsninger for Oslofjordregionen fra 11. april d.å. For å få på plass et fremtidsrettet og forutsigbart havnetilbud i Oslofjorden, bør det utvikles ulike tyngdepunkt for containerisert gods i regionen. Innenfor og mellom tyngdepunktene bør det videre etableres formelle samarbeidsstrukturer som sikrer koordinering og optimal ressursbruk. Dette betyr at Grenland og Larvik havnevesen bør videreføre den samarbeidsprosessen som er satt i gang, og at Borg havnevesen arbeider videre med å få etablert et havnesamarbeid i Østfold. Som ett av løsningsalternativene for indre deler av Oslofjorden, er det i forstudien pekt på muligheten for å bygge en ny hovedhavn for containerisert gods. Det er i denne sammenheng sett nærmere på Kambo i Moss kommune, Kommersøya i Sande kommune og Snekkestad/Mulvika i Re kommune. Regjeringen går imidlertid ikke inn for å bygge ny containerhavn på noen av disse lokalitetene. Det legges følgelig heller ikke opp til bruk av statlig reguleringsplan eller båndlegging av arealer gjennom bygge- og delingsforbud i nevnte områder. - Regjeringen mener at det må sees nærmere på ulike regionale løsninger som tar utgangspunkt i Oslo kommunes "Fjordbyvedtak". Gjennomføringen av "Fjordbyvedtaket" forutsetter en regional havneløsning for Oslofjorden. I forstudien er det pekt på at et tradisjonelt interkommunalt havnesamarbeid ikke er operativt nok til å løse eksisterende havneutfordring. Regjeringen har derfor gitt meg i oppdrag å umiddelbart initiere opprettelsen av et havneselskap, Viken havneselskap. Det videre arbeidet i selskapet skal ledes av Oslo havn, og alle interesserte havner, spesielt Drammen havn, vil bli invitert til å gå inn i dette selskapet, sier Ludvigsen. Viken havneselskap skal på oppdrag fra Fiskeridepartementet utrede alternative regionale havneløsninger, og utredningen skal innen 1. desember 2003 koordineres med Nasjonal transportplan 2006-2015. Fiskeriminister Ludvigsen understreker igjen at havnesituasjonen i Oslofjorden representerer store utfordringer både nasjonalt og regionalt. Havnestrukturen i Oslofjorden vil ha konsekvenser for infrastruktur og næringsutvikling i hele regionen, og er av denne grunn viktig i arbeidet med nasjonal transportplan, sier Svein Ludvigsen. Det bør etableres et robust og fremtidsrettet havnetilbud for Oslofjordregionen som kan bidra til å styrke næringslivets konkurranseevne, imøtekomme transportbehovet og oppfylle overordnede politiske mål om transport, sikkerhet og miljø.