Avgifter på lastebiltransport i Tyskland fra nyttår

Det lenge varslede avgiftssystemet for lastebiltransport gjennom Tyskland er nå operativt, og fra 1.januar 2005 trer det i kraft. Resultat: Betydelige ekstraavgifter for lastebiltransporten gjennom Tyskland, melder eksportaktuelt.no

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Avgiftssystemet har først og fremst som siktemål å bekjempe forurensning og kødannelser som følge av den tette lastebiltrafikken gjennom Tyskland. Avgiften gjelder for lastebiler og kjøretøyer med vekt fra 12 tonn og oppover. Veiavgiften beregnes ut fra tre kriterier: - hvor mye kjøretøyet forurenser (skadestoffklasse A, B eller C, hvorav A er best og C verst) - antall akslinger til lastebilen - lengden på den veiavgiftspliktige strekningen Avgiftene per kilometer per bil varierer fra 0.09 euro til 0,14 euro. La oss si at du som eksportør har behov for å transportere dine varer til en tysk kunde i Bayern og at dette innebærer at lastebilen med dine varer må kjøre 70 mil gjennom Tyskland. Da vil din merutgift etter dagens eurokurs på 8,20 bli på henholdsvis 517 og 804 kroner. Automatisk registreringsutstyr i bilen Lastebileiere som ikke allerede har tatt investeringene med å montere inn automatisk registreringssystemer i sine biler har også en betydelig ekstraregning i vente. Således er det langt fra utenkelig at merutgiftene for eksportører eller importører på transport i Tyskland i nevnte tilfelle kan komme opp i kr. 1000 +. Eksportører og importører som tar på seg frakt til kunder i Tyskland eller gjennom Tyskland bør snarest sjekke at deres transportører har installert nødvendig automatisk registreringsutstyr i sine biler. Ellers kan du risikere både dyrere og mer upålitelig transport over nyttår. Transportører og speditører som ikke ennå ikke har installert en såkalt On-Board Unit (OBU) i bilen har en jobb å gjøre - og det raskt. Mer informasjon om det det nye avgiftssystemet i Tyskland finner du på hjemmesidene til TollCollect Gmbh, www.toll-collect.de.