Bakkafrost tjener godt på Kina-eksport
Det færøyske oppdrettsselskapet, Bakkafrost så en salgsvekst på 122 prosent til det kinesiske markedet fra 2012 til 2013. Økningen kommer som et resultat av aktiv markedsføring i landet, sier konsernsjef, Regin Jacobsen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kina har vært et av fokusmarkedene for Bakkafrost siden 2009. Og salgstallene til landet vitner om at satsingen har vært en stor suksess så langt, skriver Undercurrent News.
I 2012 utgjorde Kina 16,3 prosent av selskapets eksport, med en totalverdi på 165 millioner danske kroner. I 2013 opplevde man en økning på 122 prosent i eksporten til Kina, med en Verdi på 367,4 millioner danske kroner.
I 2013 var eksporten til Kina hele 10 100 tonn for Bakkafrost. Med det var det færøyske selskapet Kina nest største leverandør av laks, etter Storbritannia. Likevel må det nevnes at mye norsk laks finner veien til det kinesiske markedet via indirekte ruter, som for eksempel Vietnam.
Konsernsjef i Bakkafrost, Regin Jacobsen sier til Undercurrent News at han ikke ser for seg at veksten til Kina fortsetter i samme grad som i 2013. Slike volume har selskapet ikke kapasitet til å produsere. Men konsernsjefen tror at den kinesiske etterspørselen vil fortsette å være sterk og at Kina vil fortsette å være et viktig marked for Bakkafrost.