Asbjørn Warvik Rørtveit, Brüssel sjømatmesse, master's conference 2014.

Brüssel:- Vi har et komparativt fortrinn

Konsumentdirektør i Norges sjømatråd, Asbjørn Rørtveit mener Norges sjømatråds database for konsumentstatistikk og data, potensielt sett kan være et stort komparativt fortrinn for norsk sjømatnæring.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Øyvind Sjøthun Røen

Asbjørn Warvik Rørtveit, Brüssel sjømatmessen.

Analysesjef for konsumentanalyse i Norges sjømatråd, Asbjørn Rørtveit innledet mandagens Master’s Conference i Brüssel denne uken. Han mener norsk sjømatnæring fremdeles har et forbedringspotensiale når det gjelder markedsføring.

- Gjennom Norges sjømatråd har jeg hatt tilgang til verdens beste og rikeste database for sjømatkonsum, sa han.

- Selv om norske sjømatprodukter fra tid til annen har blitt beskrevet som en hjemløs fyllik, har vi et potensielt komparativt fortrinn i all denne dataen.

- Men vi må bruke denne kunnskapen til å lage bedre og mer konkurransedyktige produkter. Vi må skjerpe knivene våre og tjene forbrukernes etterspørsel bedre enn noen andre og bringe norsk sjømat til toppen av verden, sa Rørtveit og plukket med det opp temaet på konferansen, ”Top of the world”.

Forbruker foran produkt

Han mener Norge må fokusere mer på forbrukernes behov.

- Vår utfordring er å sette forbrukeren foran retten. Vi må tenke på forbrukeren og ikke produktet. Vi har et produkt som nesten alle vil spise mer av. Hva kan vi gjøre med det, undret han.

- 25 prosent av forbrukerne er mer opptatt av ferskhet, mattrygghet og kvalitet enn pris, sa han.

- Basert på vaner

- Den gjennomsnittlige prisen som forbrukerne betaler for norsk sjømat, er ikke for mye eller for lite, de aksepterer hva den er verdt. Forbrukerne betaler verdien den er verdt.

- Graderingen av fisken er noe som forbrukerne er villig til å betale mer for, men dersom det ikke er til gode for forbrukerne, vil man ikke betale for det. Da er det bare tapt profitt. Graderingen må bidra til et bedre produkt.

- Forbrukerne er basert på vaner, men til enhver tid kommer det produkter som endrer vanene til forbrukerne. Spørsmålet er om vanene endres til det bedre eller det verre, sa konsumentdirektøren.

Usikker på helsefokus

Han presenterte fire forskjellige typer forbrukere og påpekte at tid er en svært viktig faktor for å nå fram til massene.

- Det er en fare for at vi leverer produkter som ikke løser noen problemer for kundene.

- Hvor mange kunder taper vi hvert å når vi ikke har produkter som ikke treffer kundenes behov?

- Hvis ikke man har et produkt som kan tilberedes på 20 minutter, vil man tape for andre tilbydere som har et slikt produkt.

- Det er et lite steg når det gjelder tankegangen, men det kan være et stort steg når det gjelder inntjening, sa han.

- Sushi er den største mattrenden siden pizza, og det er norsk laks som har gjort den trenden mulig.

Men selv om norsk sjømatnæring er trendsettere i verden, mener Rørtveit at det evige fokuset på helse kan være et feiltrinn.

- Jeg er ikke så sikker på at vi skal bruke markedsføringspenger på å utvikle produkter koblet opp mot helseeffekter. Kanskje vi burde vi bruke mer krefter på å få forbrukerne til å se på norsk sjømat som trygg og bærekraftig. Og smak er også en viktig grunn til at folk kjøper at, avsluttet han.