
Brussel: - Må ikke fjerne suksessmodellen
Regjeringen lover bedre markedstilgang, men vil kutte støtten til Sjømatrådet. Det har ikke falt i god jord hos eksportselskapet, Coast Seafood.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Markedstilgang har høyeste prioritet, uttalte fiskeriminister, Elisabeth Aspaker under Sjømatrådets konferanse mandag denne uken.
Likevel har regjeringen foreslått å senke eksportavgiften og dermed svekke markedsarbeidet som Sjømatrådet gjør. Det er ikke Sverre Søraa i Coast Seafood spesielt imponert over.
- Hvis de skal sette ned eksportavgiften, må det være på prosesserte varer. Da skaper man nye arbeidsplasser i Norge. Men i prinsippet er vi uenig i å redusere eksportavgiften, sier Søraa.
Regjeringen har foreslått å senke eksportavgiften til enten 0,4 eller 0,5 prosent, men Marine Harvest vil ha eksportavgiften enda lenger ned. I sitt innspill til regjeringen har de foreslått å senke avgiften til 0,3 prosent.
- Jeg kan ikke mene noe om Marine Harvest, men jeg registrerer bare at de har en annen oppfatning enn resten av næringen, kommenterer Søraa.
Han understreker likevel at et slikt kutt vil kunne få dramatiske konsekvenser.
- Enkeltvis vil vi fremstå umåtelig svake. Kanskje vil de store få en fordel sammenliknet med de små. Derfor mener vi det er meningsløst å senke avgiften, sier han.
- Jeg snakker med aktører fra mange forskjellige land, og de er alle like imponert over hva vi har fått til med den norske merkevaren. Fiskeriministeren sa det selv, laksen er Norges svar på Ikea. Men det ville vi ikke fått til uten det markedsarbeidet som har blitt gjort.
- Kan ikke fjerne suksessmodellen
På Marine Harvest sin stand kunne de stolt vise frem flere spennende produkter fra deres foredlingsanlegg i Polen. Men Søraa reagerer på deres manglende profilering av produktets etnisitet.
- De har ikke noen merking av produktene deres som lyser at det er norsk laks. Det handler ikke bare om Marine Harvest, men om en merkevare som sluttbrukeren skal kjenne. Vi er fremdeles lysår unna der enn så lenge. I mellomtiden må vi ikke ta vekk suksessmodellen, sier Søraa.
I et intervju med TV 2 tidligere i vår ga konsernsjef for Lerøy Seafood, Henning Beltestad uttrykk for sin frustrasjon med Marine Harvest. Han mener Marine Harvest bevisst snakker ned den norske næringen for å kunne utnytte sin dominans i andre viktige lakseproduserende land.
- Jeg skjønner resonnementet hans, men jeg har ikke fått med meg detaljene, kommenterer Søraa.
- Et nytt nivå
Coast Seafood er godt representert under messen med hele 20 ansatte på alerten. Søraa mener tilstedeværelsen under messen er svært viktig.
- Denne messen er en gigantisk møteplass. Vi har en hel rekke aktiviteter. For vår del er dette årets viktigste messe. Vi møter kunder fra hele verden. Dette er en effektiv, enkel og grei måte å gjøre det på.
- Aqua Nor er på et helt annet nivå. Det er også to helt forskjellige konsepter, sier han.