Karin Olsen

EFF lager mer TV-reklame

Eksportutvalget for fisk lager flere reklamefilmer på TV. Nå begynner filmene om raske og smakfulle torskemiddager og disse vil rulle over TV-skjermene frem til siste uke i mai.

Publisert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Astrid Haugslett, kjent fra blant annet barne-TV-serien «Ugler i mosen», skal inspirere folk til å sette torsk på menyen oftere. I nye reklamefilmer fra Eksportutvalget for fisk (EFF) lager hun ovnsbakt torsk med tomatsaus og ovnsbakt torsk med pesto, og forteller seerne at de kan hente flere oppskrifter på Godfisk.no.

Se filmenene på YouTube.

Moderne smaker Med disse filmene får EFF fram to viktige budskap. For det første at det er enkelt og raskt å ha torsk til middag. For det andre viser filmene at torsk egner seg sammen med moderne smaker. – Målet er at forbrukerne blir oppmerksomme på at det går an å tilberede torsk på nye måter. I tillegg ønsker vi at de skal variere videre etter at de har testet én eller begge oppskriftene i filmene, sier EFFs markedssjef for hvitfisk, Karin Olsen i en pressemelding.

Fjernsynskokken er også valgt med hensikt. – Hun er allerede et kjent og kjært ansikt for barnefamilier og har god erfaring foran et filmkamera, sier Olsen.

Reklamefilmer har effekt EFF satser i år mer enn 42 millioner kroner på markedsføring i Norge, en økning på mer enn 50 prosent sammenlignet med 2010. Dette gir EFF mulighet til å satse på TV som reklamekanal, og det viser seg å ha vært et strategisk riktig valg. I fjor høst produserte EFF reklamefilmer om raske hverdagsmiddager med laks, og filmene fikk stor effekt.

I en spørreundersøkelse som EFF gjorde før filmene ble vist på TV, svarte 11 prosent at de har hørt om EFFs forbrukerportal Godfisk.no. Etter kampanjen var dette tallet økt til hele 32 prosent.

Nye filmer løfter Godfisk EFF har også undersøkt hvor forbrukere vil gå for å hente tips eller oppskrifter om tilberedning av sjømat. Før filmene gikk på TV svarte 3,3 prosent at de vil bruke Godfisk.no til dette. Etter kampanjen vil 10 prosent av de spurte gå til Godfisk.no.

Karin Olsen tror torskefilmene kan bidra til å gjøre Godfisk.no kjent og brukt blant enda flere forbrukere. – De nye torskefilmene er bygd opp på samme måte som laksefilmene, med en klar kobling til Godfisk på nett, sier Olsen.

Aktiviteter øker effekten Olsen håper sjømatnæringen også ser muligheten til å følge opp reklamefilmene med aktiviteter som kan forsterke effekten av budskapet. – Jeg vet at noen leverandører allerede har planlagt å dele ut smaksprøver av rettene fra filmene i et utvalg butikker. Det tror jeg kan løfte torskesalget ytterligere, sier Olsen.

Oppskriftene som tilberedes i reklamefilmene finner du på Godfisk.no: Ovnsbakt torsk i tomatsaus og ovnsbakt torsk med pesto.