Lars Fredrik Martinussen, Norges sjømatråd

Enda mer markedsarbeid for laksen

Med rekordhøye laksepriser det siste året, har sjømatrådet fått gode vilkår for å drive videre markedsføringsarbeid. - Det er et sentralt prinsipp for oss at de som betaler inn, skal få pengene investert i sine produkter, sier sjømatrådet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I 2013 brukte Norges sjømatråd 225 millioner kroner av sitt budsjett på 440 millioner kroner på å utvikle markedene for norsk laks. Mens bare 40,5 millioner ble brukt på torsk.

Lars Fredrik Martinussen, Norges sjømatråd. Foto: Skjervøy Kommune

Arbeidet rundt laksen har gitt resultater. I 2012 var gjennomsnittsprisen på fersk hel laks 27, 63 kroner kiloet, i fjor økte den til utrolige 39,74 kroner.

Mens laksen selges som varmt hvetebrød, og vel så det, har torsken slitt i motbakke de siste årene med rekordstore kvoter, mettede markeder og lave priser. Kommunikasjonsrådgiver i sjømatrådet Lars Fredrik Martinussen vil ikke si noe om fordelingen er rettferdig.

- Det må andre få bedømme, men det er da viktig at de kjenner til forutsetningene våre, hvor vi får inntektene våre fra, sier han Vesterålen Online.

- Det er et sentralt prinsipp for oss at de som betaler inn, skal få pengene investert i sine produkter, sier han.

I sjømatrådets budsjett for 2014 forventes det 310 millioner kroner i inntekter fra laks, 41 millioner fra hvitfisk, 46 fra pelagisk, 35 millioner kroner fra konvensjonelle produkter og 3,6 millioner fra reker.

I år må det derfor brukes mindre på markedsarbeid for torskenæringa for å komme i balanse.

- Det gjør at vi må jobbe enda smartere for å få mest mulig ut av det budsjettet vi har, sier Martinussen.