Tørrfisk på Bukta

Englands beste på Fish & Chips til Tromsø

Innehaveren av restauranten Fish and chips at 149, Tracy Poskitt, gikk av med seieren i National Fish & Chips Award 2011. Nå kommer hun til Tromsø for å lære mer om norsk fisk og for å besøke Buktafestival hvor “Fesk og potedes” er en del av festivalmenyen.

Publisert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fish & chips har vært Englands nasjonalrett i mer enn 150 år. Den har overlevd den industrielle revolusjonen, to verdenskriger, flere finanskriser, og fortsatt elsker engelskmenn sin Fish & Chips. Hvert år kåres det beste utsalgsstedet for Fish & chips under et høytidelig arrangement i London, og årets vinner av den prestisjetunge National Fish & Chip Award besøker Tromsø under Buktafestivalen.

Slik franskmenn har sin Michelinguide har engelskmenn sin Fish & Chip Award. Å få denne prisen betyr veldig mye for vinneren. Ikke bare blir stedet kåret til det beste stedet å kjøpe nasjonalretten på, men de blir også bedømt etter hvor god de er til bruke fisk fra bærekraftige bestander, kundeservice, hygiene, opplæring av medarbeidere og arbeidsmiljø. Med rundt 10 500 Fish & Chips shops i England er konkurransen hard og den som stikker av med seieren er sikret mye oppmerksomhet og mange nye kunder.

- At Tracy Poskitt ønsker å kommer til Norge for å lære mer om Norsk fisk synes vi er fantastisk artig. Når vi i tillegg kan kombinere det med å vise henne hvordan vi jobber sammen med Buktafestivalen for å få unge mennesker til å spise mer sjømat er dette med på å gjøre turen helt spesiell, sier Karin Olsen i Eksportutvalget for fisk i en pressemleding.

Fish & chipssegmentet, som i all hovedsak serverer torsk og hyse, er et stort og viktig segment for norske leverandører. I 2010 ble det solgt torsk og hyse til England til en verdi av 665 millioner kroner. I England er det veldig høyt fokus på at fisken som serveres har høy kvalitet og kommer fra bærekraftige bestander. Det er derfor viktig å fortelle engelskmenn at Norge har verdens største torskebestand, at den forvaltes på en bærekraftig måte og at produktene har høy kvalitet.

For oss nordmenn er det kanskje vanskelig å forstå betydningen av fish & chips i England, men i en undersøkelse hvor engelskmenn ble spurt om hva de mente var deres nasjonalsymbol kom fish & chips ut som vinneren og slo ut både Dronningen, Prinsesse Diana og the Beatles.