EXPO 2000:Jordbrukslandet Norge

Hannover:Fisk er ikke nevnt med et eneste ord på den norske standen på Expo 2000 i Hannover. Tvert om, Norge fremstilles som et frodig jordbruksland med vaiende kornåkre, mye vann og suksessrik produsent av søte, små elbiler.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bortsett fra at vi ikke eksporterer jordbruksprodukter og at elbilproduksjonen ennå utgjør mindre enn ett minutts produksjon ved en middels stor bilfabrikk på Kontinentet, så er jo dette bildet riktig. Men hvem har valgt denne profilen? Og hvor blir resten av norsk industri og handel av som næringsminister Grete Knudsen skrøt av at vi skulle få fremvist i messebyen? - Til forskjell fra tidligere år er den norske deltakelsen på verdensutstillingen kanalisert gjennom et eget aksjeselskap, forklarer presseansvarlig Rune Trondsen. Fra det offentliges side er Næringsdepartementet med som hovedaksjonær med 70% eierandel i messeselskapet, mens private selskaper kontrollerer 30%. Etter det Fiskerimagasinet kjenner til var det et slit for overhode å få med private aktører. Mange vil være med, men få vil betale. I følge avdelingsdirektør Dagfinn Sørlie i Næringsdepartementet er profilen på den norske standen et tverrsnitt av hva aksjonærene holder på med. Utenom Næringsdepartementet finner vi blant andre Statoil, Hydro, Telenor og Color Line på aksjonærlisten. Ingen fiskeriselskap har funnet det interessant å investere penger i messeselskapet. Hvorfor ikke? - Næringen selv valgte å ikke profilere seg under Expo 2000. Eksportutvalget for fisk ble forespurt, men avslo, forteller Sørlie. - Ikke interessant Avtroppende direktør i Eksportutvalget for fisk, Dag Eivind Opstad, forteller til Fiskerimagasinet at utvalget gjennomførte en grundig behandling om hvorvidt de skulle gå inn i messeselskapet Norge på Expo 2000 AS. Konklusjonen var negativ. - Expo 2000 er et arrangement egnet for ?business to business? relasjoner. EFF er interessert i å bruke penger på å få mannen i gata til å spise mer norsk fisk. Jeg tror det finnes mer effektive måter å få tyskerne til å spise norsk fisk enn å delta på Expo 2000, sier han. Opstad legger til at saken fikk en grundig behandling i styret, og at det var enighet om å ikke delta. Eksportutvalget for fisk ble i første omgang invitert med på et opplegg der de skulle investere 5 millioner kroner i messeselskapet, og at de etter hvert skulle gå inn med er penger. - Vi luftet saken også for noen større bedrifter i næringen, men det var ingen interesse å spore, sier Dag Eivind Opstad. Han har ikke overdreven tro på selve Expo-konseptet, og mener denne typen arrangementer er på retur. Han mener det er interessant å merke seg at USA ikke deltar på messen denne gangen. - Expo trekker til seg vanlig mennesker som er ute etter litt underholdning. Dessuten har denne typen arrangementer fått karakter av å ha bli arrangert utfra helt andre motiver enn forretningsmessige, blant annet for å skape vekst i områder/byer med stagnasjon og høy arbeidsledighet, sier Dag Eivind Opstad. Originalt, men tamt Teatersjefen ved den Nationale Scene i Bergen, Bentein Baardson, hadde en god dag da han kom opp med ideen om å utforme den norske standen som et fossefall. Som kontrast til den støyende fossen på utsiden, blir publikum loset inn i en hall der stillheten råder. Her skal folk i dunkel belysning nyte stillheten. Bare en og annen stein som buldrer nedover fjellsiden gir lyd over høyttaleranlegget. Effektfullt. - Folk setter stor pris på dette. Mange andre land har støyende multimediashow på sine stands, men vi har valgt et helt annet konsept. Og det har vi fått mye ros for, forteller presseansvarlig Rune Trondsen. Fra den stille, mørke hallen blir publikum loset videre inn i en noe mindre hall. Da er det slutt på Natur og stillhet, for nå dreier det seg om bildet av Norge. Aksjonærene, med Moelven Industrier, Statkraft, Statoil, Dyno og Hydro i spissen forteller om sine produkter, og på standen er det mulig å ta og føle på dem. Fosse-hallen er nemlig kledd både innvendig og utvendig av aluminiumsplater. Treverket er levert av Moelven som siden limtrebjelkene på Gardermoen har klart å skaffe seg et internasjonalt marked. Color Line og Hutigruten er to av de andre aksjonærene som gjennom ord og bilder forteller om resiemålet Norge. Restauranten på standen er utstyrt med kontormøbler, et opplegg som har avstedkommet mye oppmerksomhet - Folk forventer absolutt ikke å bli møtt av et kontorlandskap med stoler som kan reguleres i høyden og legge bakover, forteller Trondsen. Hver dag er det 6000 mennesker innom den norske standen. Dette er en god del flere enn vi forventet på forhånd, forteller han. I følge representanter for arrangørene av Expo 2000 har den norske standen fått mye positiv omtale blant presse og publikum. Men fiskeri-og oppdrettsnasjonen Norge var ikke tilstede. Fakta om EXPO 2000: Sted: Hannover, Tyskland Varighet: 1. juni-31. oktober 2000 Areal: 160 hektar Forventet antall besøkende: 40 millioner Omsetning: 13 milliarder kroner Underskudd: 1,7 milliarder kroner (budsjett) Økte skatteinntekter: 19 milliarder kroner Nye jobber: 100.000 Fakta om verdensutstillingen Verdensutstillingen har siden starten i 1851 vært arrangert 23 ganger (inkl. Hannover i år). Utvalgte år viser sterkt varierende besøkstall. London 1851: 6 millioner Paris 1867: 6,8 millioner Philadelphia 1876: 9,9 millioner Paris 1900: 48,1 millioner Brussel 1910: 13 millioner New York 1939: 44,9 millioner Osaka 1970: 64,2 millioner Lisboa 1998: 10 millioner Hannover 2000: 40 millioner (forventet)