Findus` kjøp av Frionor godkjent

Findus/Frionor blir et av de største merkevareselskapene i verden for sjømat.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Findus Holding AB har med virkning fra 1. august overtatt Norway Seafoods` salgsselskaper (Frionor) i Europa og Australia, produksjonsanleggene i Thailand og Trondheim og merkevarenavnet Frionor. Konkurransemyndighetene i Norge og Sverige og Nærings- og handelsdepartementet i Norge har godkjent avtalen. Gjennom denne transaksjonen realiserer Findus og Norway Seafoods (NWS) deler av den avtalen som ble inngått og offentliggjort 27. mars i år. Ifølge en pressemelding vil kjøpet av Frionor innebære at Findus i større grad enn tidligere vil fokusere på videreforedling, produktutvikling, markedsføring og salg. Selskapet har som mål å utvikle et ledende merkevareselskap i Europa innenfor frosne matvarer. For NWS innebærer avtalen at selskapet rendyrker og spesialiserer sin virksomhet innenfor fangst og produksjon. Det er videre inngått en leveringsavtale mellom NWS og Findus, slik at NWS blir en viktig leverandør av fiskeprodukter til Findus, mens Findus blir en av NWS` viktigste kunder. I tillegg blir NWS en av de største eierne i det sammenslåtte Findus/Frionor, med en eierandel på 15 prosent. Findus har 14 fabrikker i Europa med 3.500 ansatte og en årlig omsetning på 5 milliarder kroner. Frionor har en årlig omsetning på ca. 1,5 milliarder kroner og 560 ansatte.