
Flyfraktrute til Miami åpnet
På lørdag tok den første jumboen av i en ny fraktrute fra Gardermoen til USA. Det er mest laks som går, og Marine Harvest er en av de største kundene.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
En Boeing 747-230f skal to ganger i uken fly gods fra Gardermoen til New York og Miami med stopp i Amsterdam på hjemveien. Ruten opereres av selskapet og i en pressemelding forteller de at det tok under 15 min å få inn over 200 tonn gods når bookingen på ruten åpnet.
Jumboen har en kapasitet på 105 tonn, men ifølge Arild Jaabæk, adm.dir Sundt Atlanta Skybridge har selskapet allerede godt belegg. - Vi flyr til New York og Miami med fullt fly, og ordreinngangen ser god ut fremover. Fra Norge er det mest fisk, men også noe industrigods og litt annet. I Miami laster vi blant annet på 50 tonn blomster fra Sør-Amerika som vi tar med til Amsterdam, forteller Jaabæk.
Ferskere varer Marine Harvest er blant de første selskapene som har inngått kontrakt med Sundt Atlanta Skybridge. - For vårt vedkommende betyr denne ruten ferskere fisk på amerikanske bord. I stedet for å kjøre trailer fra flere steder i Norge og hele veien ned til Europa sparer vi masse tid på å laste fisk på Gardermoen som lander i Miami et halvt døgn senere, sier Andreas Kvame direktør for Salg og Supply Chain i Marine Harvest Norway.
Slutt med trailerlass til Europa Selskapet vil at tilbudet skal brukes av bedrifter i hele Skandinavia. Til nå har trailere med gods kjørt fra Skandinavia til flygodsterminaler over hele Europa. Nå kan befraktere spare både tid og penger ved å la trafikken gå direkte fra Gardermoen. Tilbudet er forbundet med 43 destinasjoner i Nord- og Sør-Amerika gjennom avtaler med andre flyselskap og befraktere.
Sundt Atlanta Skybridge som eies av Air Atlanta (45 prosent), Sundt Air Holding (45 prosent) og AJ-Select Aviation Services (10 prosent).