Sundt Atlanta Skybridge Jumbojet

Flyfraktrute til Miami åpnet

På lørdag tok den første jumboen av i en ny fraktrute fra Gardermoen til USA. Det er mest laks som går, og Marine Harvest er en av de største kundene.

Publisert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

En Boeing 747-230f skal to ganger i uken fly gods fra Gardermoen til New York og Miami med stopp i Amsterdam på hjemveien. Ruten opereres av selskapet og i en pressemelding forteller de at det tok under 15 min å få inn over 200 tonn gods når bookingen på ruten åpnet.

Jumboen har en kapasitet på 105 tonn, men ifølge Arild Jaabæk, adm.dir Sundt Atlanta Skybridge har selskapet allerede godt belegg. - Vi flyr til New York og Miami med fullt fly, og ordreinngangen ser god ut fremover. Fra Norge er det mest fisk, men også noe industrigods og litt annet. I Miami laster vi blant annet på 50 tonn blomster fra Sør-Amerika som vi tar med til Amsterdam, forteller Jaabæk.

Ferskere varer Marine Harvest er blant de første selskapene som har inngått kontrakt med Sundt Atlanta Skybridge. - For vårt vedkommende betyr denne ruten ferskere fisk på amerikanske bord. I stedet for å kjøre trailer fra flere steder i Norge og hele veien ned til Europa sparer vi masse tid på å laste fisk på Gardermoen som lander i Miami et halvt døgn senere, sier Andreas Kvame direktør for Salg og Supply Chain i Marine Harvest Norway.

Slutt med trailerlass til Europa Selskapet vil at tilbudet skal brukes av bedrifter i hele Skandinavia. Til nå har trailere med gods kjørt fra Skandinavia til flygodsterminaler over hele Europa. Nå kan befraktere spare både tid og penger ved å la trafikken gå direkte fra Gardermoen. Tilbudet er forbundet med 43 destinasjoner i Nord- og Sør-Amerika gjennom avtaler med andre flyselskap og befraktere.

Sundt Atlanta Skybridge som eies av Air Atlanta (45 prosent), Sundt Air Holding (45 prosent) og AJ-Select Aviation Services (10 prosent).