Fôrer i bare sokkelesten
Komfort ble satt i høysetet da Arctic Sea Food i Øksnes investerte i oppdrettsflåte.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Av Erik Jenssen Nå er det slutt med å stampe inn og ut fra landanlegget med oppdrettsbåten for å hente fôr, og å ligge ved mærkanten i all slags vær mens fisken spiser seg mett. Isteden lener operatør Rainer Hansen seg godt tilbake i kontorstolen og justerer fôrmengden med noen enkle museklikk via datamaskinen. Her kan han sitte og fôre manuelt og kontrollere prosessen via TV-monitorer, eller han kan la automatikken ta over, og dra bort til mærene for å stelle fisken. Den tiden de sparer på mindre transporttjeneste kan brukes der verdiene skapes ? i mæra. ? Utvilsomt en forbedring, sier Rainer Hansen og daglig leder for Arctic Sea Food, Ronny Reinholdtsen. I bare sokkelesten tusler de rundt på oppvarmede gulv oppe i kontrolltårnet på den 21 meter lange flåten fra AkvaMaster. Hevet Komforten ble satt i høysetet da selskapet satte flåten i ordre. Det mest synlige tegnet på det, er nettopp kontrolltårnet som ble hevet én etasje opp i forhold til leverandørens opprinnelige konstruksjon. ? Den opprinnelige løsningen minte for mye om en bunker, så vi hevet boenheten opp over dekk, og kan dermed tilby arbeiderne bedre boforhold med vindusutsikt, sier Reinholdtsen. Erfaringer med maskin- og fôrlukt i lugarene på andre plattformer med lugarer under dekk var et annet moment for å legge ekstra penger i lugarene. ? Og vi mener at fornøyde folk jobber bedre. I tillegg til bedre boforhold gjør den ekstra etasjen at operatøren får svært god oversikt over lokaliteten han betjener. Kontrolltårnet fortoner seg som ei skipsbru med god oversikt alle veier ? unntatt bakover. Reinholdtsen hadde aller helst ønsket seg 360 graders utsikt, men måtte ofre vinduene bakover i et kompromiss med kjøkken og lukket trappeløsning ned til boseksjonen. Bedre utsikt Bedre utsikt og en del andre smådetaljer blir forhåpentligvis rettet opp når konsernets neste flåte skal bygges. Arctic Sea Food har i alt fem konsesjoner, men har ikke lokaliteter de får godkjent for mer enn tre konsesjoner i slengen. Derfor behøves det to flåter, og Reinholdtsen regner med at flåte nummer to settes i bestilling i nær fremtid. Årsaken til at det blir flåter istedenfor nye oppdrettsbåter er ønsket om å ta et steg videre, rent teknologisk. ? Fôrmengden øker med ti prosent i året, så det blir etterhvert mye å frakte på. Vi sto etterhvert ved et veivalg om enten å investere i nye og større oppdrettsbåter, eller investere i noe mer fremtidsrettet. Istedenfor å bruke tre til fire millioner kroner på ny båt ? og stå på stedet hvil rent teknologisk, valgte vi flåten. Ferdig fortøyd i Øksnes kom Akvamasteren på fem millioner kroner, en investering selskapet regner med å ha tjent inn på fire år - som er halve nedskrivingstiden. Rent fôrfaglig foretrekker Reinholdtsen å ligge ved mærkanten i båt. ? Nærheten du får ved å fôre fra båt gjør at du kan ta ut «det lille ekstra» i fôringa. Men bedre logistikk gjør at vi i sum kommer bedre ut, mener Reinholdtsen. Og logistikken kan bli enda bedre. Ennå er det et stykke fram til fôrleverandørene skiper pelletsen ut i bulk, så i mellomtiden heises fôrsekkene over til plattformen, der to til tre mann holdes i arbeid med å kutte sekkene slik at pelletsen renner ned i de seks siloene ombord. ? I tillegg til sikkerhetsrisikoen med å handle 500 kilos fôrsekker i all slags vær, er det jo en flaskehals. Helst skulle vi ikke trengt egne folk i det hele tatt til å ta imot fôret, sier Reinholdtsen og håper fôrleverandørene kommer fram til en skånsom nok måte å håndtere pelletsen i bulksystem. Billigere fôr I mellomtiden kommer Arctic Sea Food til å konstruere en trakt med innebygde kniver, slik at fôrbåten kan heise fôrsekkene over til flåten og tømme dem uten manuell innsats fra noen på flåten. Effektive systemer for leveranse av fôr fra båt kan ifølge Reinholdtsen føre til rimeligere fôrleveranser. ? Tendensen fra fôrprodusentene er jo at de vil ha mest mulig over på båtfrakt. Så hvis flere selskapet i samme område vil gå over til båtleveranser, så vil det nok på sikt kunne føre til billigere fôr. Den 21 meter lange AkvaMaster flåten lagrer 225 tonn. På full kapasitet blåser Akva Marina 4000 Twin-systemet ut 28 tonn i timen, og med 24 tilkytningspunkter på hver blåselinje kan flåten i teorien betjene 48 mærer. Ettersom man kun kan fôre to mærer samtidig begrenser imidlertid antallet mærer seg selv. For Arctic Sea Foods vedkommende er tallet i dag åtte hundremeters mærer.