FSV Group utvider

Per dato har FSV Group tre nye store frakte- og servicefartøy i drift, og et fjerde fartøy under bygging.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Petter Thoresen. Foto: FSV Group

- Vi opplever stor aktivitet i næringen, og for å møte denne etterspørselen har vi en ytterligere opptrapping på vei, skriver selskapet som har spesialisert seg på ulike frakte- og servicetjenester til oppdrettsbransjen i en pressemelding. FSV Group har nettopp inngått avtale om bygging av en mer tradisjonell servicekatamaran for oppdrett hos Sletta Verft på Nordmøre. Dette er et verft med lang erfaring og godt rykte for bygging av denne type fartøy. Den nye båten har gode bekvemmeligheter for en besetning på fire personer, og har hovedmål 14,99 x 10,5 meter. Båten skal leveres i januar 2016. Partene har samtidig inngått opsjonsavtale for levering av ytterligere ett fartøy samme år. Samtidig har FSV Group under bygging et stort og kraftig ROV-system for kartlegging og inspeksjon ned mot 800 meters dybde. Systemet er containerbasert, og inneholder en topp moderne operatørcockpit, 1.500 meter kabel, sonar- og trackingsystem og HD-videokamera. ROV-systemet leveres av Argus Remote Systems i Bergen, og skal være klart i mai i år. - Vi har allerede inngått avtaler som sikrer økonomien i dette prosjektet, sier en fornøyd daglig leder Petter Thoresen i FSV Group. I siste halvdel av 2014 ferdigstilte FSV Group en spesialbygd lekter, «Enabler One», som benyttes til en nyutviklet metode for fjerning av lakselus. Metoden er helt uten medikamenter eller kjemikalier, og har gitt svært gode resultater. – Faktisk så gode resultater at lekteren nå skal inn til et omfattende påkostningsprosjekt, sier Thoresen. Sammen med den tidligere annonserte kontrakten med Vaagland Båtbyggeri for nybygg nummer 4 i serien av store frakte- og servicefartøy, har FSV Group nå pågående investeringer for om lag 100 millioner kroner. – Med på laget har vi sterke eiere, og vår ambisjon er å gjennomføre denne ekspansjonen i kombinasjon med en tilfredsstillende lønnsomhet. Det ser det ut som om vi er på vei til å oppnå, sier Thoresen. Leveringstiden på båten fra Sletta Verft er satt til januar 2016, og partene er samtidig enige om en opsjonsavtale på bygging av tilsvarende fartøy med levering samme år.