
Fusjonerer og utvider flåten
Brønnbåtrederiet Norsk Fisketransport på Kolvereid fusjonerer med brønnbåtredere i Herøy på Helgeland. Selskapet vil etter fusjonen ha 100 ansatte og ei årsomsetning på rundt 200 millioner kroner.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Detv er brønnbåtrederne Arnt Erling Paulsen og Jonny Hanssen fra Herøy som går inn i det nye selskapet. Avtalen ble undertegnet onsdag for det som blir Norges tredje største brønnbåtrederi.
- Det sammenslåtte brønnbåtrederiet har ei klar målsetting om kvalitetsmessig å bli verdens beste transportør av levende fisk og andre tjenester til sine kunder, sier styreleder Åsgeir Krekling til Namdalsavisa.
Sammenslåinga skjer ved at Norsk Fisketransport Holding AS kjøper de to redernes aksjeposter i rederiselskapene Færøy AS, Novatrans AS, Nordtrans AS og Vågtrans AS. Det skjer mot et kontantvederlag og aksjer i Norsk Fisketransport Holding AS, melder Herøyfjerdingen.
Samtaler lenge Samtaler om både nærmere samarbeid og sammenslåing av selskapene har pågått siden i fjor sommer. Begge rederiene har operert både i Trøndelag og Nordland, og har over lengre tid samarbeidet om ulike oppdrag.
Etter sammenslutninga vil Norsk Fisketransport AS frakte levende fisk for kunder fra Vesterålen i nord til Sør-Trøndelag. Det sammenslåtte brønnbåtrederiet har faste kontrakter med de frittstående oppdrettsselskapene i Nord-Trøndelag (YNO-gruppen), Nova Sea AS på Lovund, Salten Aqua Group AS og Mainstream AS. I tillegg har selskapene kontrakter med en rekke smoltleverandører og mindre matfiskoppdrettere i samme område.
Mange kontrakter Det sammenslåtte brønnbåtrederiet har faste kontrakter med oppdrettsselskapene i YNO-gruppen i Nord-Trøndelag, Nova Sea AS på Lovund, Salten Aqua Group AS og Mainstream AS. I tillegg har selskapene kontrakter med en rekke smoltleverandører og mindre matfiskoppdrettere i det samme området.
Selskapet vil ha tre hovedbaser for virksomheten, i Namdalen, Herøy og Dønna. Nøkkelpersonell, lager, kaier og nødvendig driftsutstyr vil bli lokalisert til disse stedene.
Ikke alt avklart Etter sammenslåinga vil det bli avklart en endelig organisasjonsform og ledelse i det nye konsernet. Fra starten skal nøkkelpersoner jobbe med de samme hovedarbeidsoppgavene som tidligere.
Selskapet har til sammen fem brønnbåter i drift, og ytterligere to fartøyer skal bygges og være klare til å settes i drift i april og i oktober 2011. Det investeres til sammen 260 millioner kroner i de to nye fartøyene. Inntil de nye båtene er levert, har konsernet leid inn nødvendig tonnasje for å utføre alle kontraktsoppdrag, melder Namdalsavisa.
Eierskapet i Norsk Fisketransport Holding AS vil etter sammenslutninga se slik ut:
SS-Invest AS 36,10 prosent (Børge Lorentzsen og Harry Bøe)
Namsos Trafikkselskap ASA 25,25 prosent
Elijon Invest 13,90 prosent (Jonny Hanssen)
LØV Invest AS 13,90 prosent (Arnt Erling Paulsen)
Jaras Eiendom AS 10,83 prosent (Jarle Rasmussen)