EFF logo

Har nådd målet i Italia

Eksportutvalget for fisk har alt nådd målet for antall besøkende på den italienske siden som ble lansert i 2008. Kampanjeperioden har i følge organisasjonen medført en eksplosjon i besøket på siden.

Publisert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I november 2008 la Eksportutvalget for fisk om hele forsiden til fiordisapori.it, en side som markedsfører norsk sjømat ut til italienske konsumenter. Resultatene fra kampanjeperioden og så langt har siden hatt 145.000 besøkende Målsetting ved lansering allerede nådd I følge Internet World Stats er 28 millioner italienere på nett, og circa 6 millioner er potensielt innenfor målgruppen til Norsk Sjømat.

En ny webstrategi med fokus på å gi brukerne det de har behov for, å inspirere og å veilede, har gitt frukter. Etter lanseringen har besøkstallet føket rett til værs, til hele 145.000 i de fire månedene lanseringskampanjen er kjørt. I tilsvarende tidsperiode i 2008 besøkte 7.666 unike brukere siden. Det utgjør en økning på 1900 prosent. - Vi har nådd målsettingen vi satte oss før lanseringen, bare fire tre måneder ut i året. Nå håper vi selvfølgelig at det gode besøkstallet skal holde seg videre framover. Vi vil fortsatt jobbe hardt både i Italia og fra hovedkontoret for å holde oppe både kvalitet og synlighet på sidene, sier webredaktør Katrine Rypeng. En fiskerett for enhver smak Brukerfokuset på sidene har vært i sentrum i relanseringen, og oppskriftene på laks, og tørrfisk og klippfisk er delt inn i ulike behovskategorier under slagordet " En rett for enhver smak": Barnas favoritter, raskt og enkelt, lunsj boks, gourmet, signaturretter, velvære, tradisjon med moderne vri, grill og etnisk kjøkken. - Med den nye inndelingen av inspirerende og veiledende oppskrifter, tips og triks, ønsker vi å gi norsk sjømat et konkurransefortrinn i et vell av italienske oppskriftssider rettet mot konsument, der vi forsøker å ha brukernes behov i sentrum. Dette håper vi skal forplante seg til handlekurven, sier Rypeng.

De fem mest besøkte sidene på fiordisapori.it er: 1. Oppskriftssiden "En rett for enhver smak" 2. Tradisjon med moderne vri 3. Gourmet 4. "Min oppskriftsbok" 5. Lunsjboks

Ikke overraskende er tradisjons- og gourmetmat høyt oppe på klikklisten i Italia. - Jeg liker spesielt den enkle og presise kategoriseringen av oppskriftene fordi den svarer helt spesifikt til behovene til konsumenter, sier Luisa Contri, journalist i det viktigste kommunikasjonsbladet i Italia, "Italia Oggi". Artikkelen finner du i menyen til høyre.

Bygge opp "push"-kanal med nyhetsbrev Det kan være utfordrende å måle suksess av en webside som ikke direkte relateres til salg. For fiordisapori.it er var det derfor et mål å konvertere 5.000 besøk til abonnenter i løpet av det første året. Også dette målet er allerede nådd. Disse abonnentene er spesielt interesserte i konsumentrelatert informasjon om Norsk Sjømat, som oppskrifter, kampanjer og sesongrelatert informasjon.

Gi oss ris og ros Vi vil gjerne ha tilbakemeldinger fra brukere også i Norge, for eksempel eksportører til Italia. Vi har laget en side som gjør det mulig å endre noe på uttrykket over tid, og vi ønsker at endringer skal skje på brukernes premisser.