
Hvor mye råolje bruker bilen din på milen?
Kommentar: Hvorfor snakker til og med næringens egne folk om fangstavhengighet i fôrdebatten, når det åpenbare er å snakke om forbruk? Har du noen gang bitt spurt om hvor mye råolje per mil bilen din bruker?
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Debatten går høyt for tiden om hvor mye villfisk som går med for å produsere en kilo laks. Debatten er ikke ny, og startet vel for alvor for noen år siden med en TV2-dokumentar som postulerte 4 kg. Nå har selv miljøbevegelsen moderert seg noe, og Bellona sier på sine hjemmesider 2,5 kg. Nå kan man jo diskutere om hvorvidt det viktigste i diskusjonen rundt bærekraft i laksproduksjonen, er å diskutere om det er 1, 1,5 eller 2,5 kilo industrifisk som går med for å produsere ett kilo laks. Kanskje man i større grad burde fokusere på hva som er mest fornuftig. Å bruke noe av fiskemelet som lages i verden til å produsere laks og andre fôreffektive akvakulturdyr, i stedet for som det var før, at alt gikk til mindre effektive dyr som gris, kylling og storfe. Her og nå lar vi den debatten ligge. Akkurat nå sitter jeg nemlig og er ganske forundret over at oppdrettsnæringen lar miljøbevegelse og tv-redaksjoner så til de grader styre bruken av terminologi. Ja, de lar de andre styre så mye, at de nå er begynt å dilte etter og bruker selv den samme terminologien. For de siste dagene har jeg sett flere fra bransjen si både på tv og i avis at det man bruker - underforstått er fangstavhengig av - 2,5 kg villfisk for å produsere ett kilo laks. Så defensivt!
Begrepet fangstavhengighet, nemlig hvor mye industrifisk man som utgangspunktet må fangste for å få nok av de råstoffene man trenger i lakseproduksjonen - har blitt synonymt med forbruk. Og det er det jo langt i fra. Analogien med at det ikke går med en hel sau om man vil ha seg et måltid med smalahove, har vært prøvet før. Her er en ny en. Vet du hvor mye råolje det må det pumpes opp av jorden for at du skal få kjøre bilen din en mil? Sett nå at bilen din ikke er av de aller netteste og mest bensingjerrige, så vi sier at den bruker en liter bensin på å forflytte seg en mil på veien. Ville du da i edru tilstand finne på å si at; jo bilen min, den bruker fire liter den? For det er nemlig ca den mengden med råolje som må pumpes opp av bakken eller havbunnen for å kunne lage en liter bensin. (For å tilfredsstille eventuelle petrokjemikere som leser dette, tar vi med at det i realiteten varierer en del hvor mye bensin som kan utvinnes fra en liter råolje, alt etter som hvilken råolje man snakker om. Om den er fra Venezuela får man lite (5%), er det råolje fra Texas eller Saudi-Arabia får man mer (30%). Men her sier vi ca 25 prosent for enkelhets skyld. Med andre ord, at man får ut en liter bensin per fire liter råolje.) Så jeg gjentar spørsmålet, vil du si at bilen din bruker fire liter råolje per mil, når det åpenbare svaret er en liter bensin? Selvsagt ikke. For man sitter jo igjen med tre liter, som er diesel, parafin, vaselin, bunkersolje, asfalt, råstoff for plast, og mer til. Og sånn er det med det marine råstoffet som brukes i fiskefôr også Man trenger ca 2 til 2,5 kilo "råolje" (les:industrifisk) for å utvinne nok "bensin" (les: andel av industrifisken som gikk til laksefôrrstoff) som skal til for å få "bilen" (les: laksen) til å "gå" (les:vokse) en mil (les: ett kilo). Og denne andelen av industrifisken som går til laksefôrrstoff nok til å produsere ett kilo laks er altså ca 1,5 kg.
Internasjonalt bruker lakseoppdrett, ifølge International Fishmeal and Fish Oil Organisation - IFFO ca 18 prosent av verdens fiskemelproduksjon og noe mer av fiskeoljen. For norsk lakseproduksjon var tallet Ifølge FHL for 2007, 6,8 % av verdens melproduksjon. Resten (det meste) går til "diesel, parafin, vaselin, bunkersolje, asfalt, råstoff for plast, og mer til" (les: seabass, seabream, reker, kylling, gris, okse, hund katt, akvariefisk omega-3-kapsler og mer til). Ingen sier det gikk med en hel sau, når man har spist et smalahove, ingen sier bilen bruker fire liter råolje på milen når den bruker en liter bensin, og for den del vil ingen si de har en kokepanne som veier 3 kilo bauxitt, når pannen egentlig er et halvt kilo og består av aluminium. Derfor må man også slutte med å snakke om fangstavhengighet og at "det går med" 2-2,5 kg fisk for å produsere ett kilo laks, når det reelle forbruket bare er 1,5 kg!
Tog du an?