Importerer fiskebåtvrak

Enkelte norske redere importerer fiskebåtvrak fra utlandet for å kunne oppfylle kravet om at minst en fiskebåt må kondemneres når en båt får tilleggskvote fra en annen båt, melder NRK

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Strukturordning for fiskebåter gir rederne rett til å samle inntil tre kvoter på en båt. Båtene som kvoten hentes fra, skal så kondemneres. Enkelte norske redere importerer fiskebåtvrak fra utlandet, for å tilintetgjøre dem i Norge. Det skjer for å oppfylle kravet om at minst en fiskebåt må kondemneres når en båt får tilleggskvote fra en annen båt.  Færre gamle båter tilgjengelig i Norge medfører at noen importerer vrak fra utlandet for å oppfylle lovens bokstav. -Når der ikke er tilstrekkelig med gamle båter i Norge, så må du importere gamle, utrangerte fartøy fra utlandet. Det er den situasjon man er kommet opp i, med bakgrunn i at det er et kondemneringskrav hvis du skal "strukturere", sier Maråk. U-hjelp til lite verdig trengende  Maråk understreker at Forbundet ellers er fornøyd med strukturordninga.