India – et potensielt norsk sjømatmarked

Blant Indias 1.2 milliarder mennesker finnes 22.5 millioner potensielle forbrukere av norsk sjømat. Det er et potensielt marked norsk sjømat kan få store utviklingsmuligheter i.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Nylig gjennomførte Norges sjømatråd en markedsundersøkelse for å teste interessen for norsk sjømat i store og mangfoldige India, sier Ida Susann Svensson, konsumentanalytiker og Ingelill Jacobsen, landansvarlig, nye marked, i en artikkel på Norges sjømatrådets blogg Fisketanker.

Rikdommen er svært ubalansert i India. 10 prosent av hele populasjonen står for 78 prosent av den totale rikdommen. Likevel finner vi en gruppe som skiller seg ut, og som kan bli Norges potensielle kunder, spesielt for laks og torsk. Gruppa er relativt liten i indisk målestokk, men den er voksende blant innbyggerne i de store byene New Delhi, Mumbai og Bangalore.

Gode inntekter

- Her finner du menneskene med alminnelig gode inntekter, de som tidlig adopterer merkevarer, dietter og trender, og som er inspirert av andre kulturer. De ønsker å bruke penger på opplevelser, de spiser oftere på restaurant og er villige til å prøve nye retter. De handler mer i dagligvareforretningene og utgjør 80 prosent av kundebasen der. De forbruker 75 prosent av all importert mat, og spiser 2,2 kg fisk og andre proteiner i måneden, sier de. 

- Vi ser stadig flere moderne dagligvarekjeder i India, i tillegg til online shoppingportaler. Dette reflekterer økt behov for importert mat hos en kundegruppe som har en større disponibel inntekt.

Per i dag består Indias totale urbane populasjon på ca. 377 millioner mennesker.

Importert mat bærer fortsatt en oppfatning av «luksus». Ifølge deltakerne i undersøkelsen har kostholdet endret seg de siste årene med dreining mot et mye større helsefokus.

- India-undersøkelsen viser en spennende framtidsvei med fokus på norsk sjømats opprinnelse og dens muligheter i et nytt marked, selv om det fortsatt er flere kronglete svinger. Tariffære og ikke-tariffære handelshindringer er foreløpig de største hindringene. Når disse eventuelt blir løst har vi allerede skaffet oss et godt grunnlag for å forstå India som potensielt sjømatmarked for Norge, sier de to damene.